Nieuwe site? Bepaal eerst wat je nodig hebt.

Nieuwe site? Bepaal eerst wat je nodig hebt.

Inderdaad: wat je nodig hebt. Ook wat je mooi vindt, maar niet perse wat je grootste concurrent heeft of (lekker makkelijk) een vernieuwde versie van je oude site. Voordat je een nieuwe website laat bouwen, moet je eerst weten wat je nodig hebt. Welke functionaliteiten op de site passen bij jou en je bedrijfsdoelen; hoe zorg je ervoor dat je website je straks echt iets oplevert?

First things first
Deze eerste stap is de belangrijkste van het hele proces. Vergelijk het met het kopen van een huis: het moet passen bij je gezinssituatie, vrijetijdsbesteding, (afstand naar je) werk en budget. Naast deze praktische criteria heb je wellicht ook een voorkeur voor een bepaalde bouwstijl en de sfeer in een woonwijk. Alle eisen en wensen bij elkaar bepalen uiteindelijk of je een huis in hartje Utrecht koopt of in een Brabants dorpje en hoeveel kamers je nodig hebt. Voor een website zou het niet anders moeten zijn. Overbodige functionaliteiten kosten je tijd, geld, onderhoud en kopzorgen terwijl je door ontbrekende functionaliteiten juist klanten misloopt.

Bepaal je online bedrijfsstrategie
Maar hoe bepaal je dan wat je nodig hebt? Bij de aankoop van bijvoorbeeld een huis is dat meestal makkelijker te ontrafelen dan bij een website. Daarom gaan we voor een offertetraject even goed zitten. Een gesprek waarin we jouw online doelen hebben besproken, is de basis voor een goede offerte. Ook willen we graag meer weten over je bedrijf zodat je nieuwe website daar een mooi verlengstuk van kan worden. Wij willen dat de nieuwe website je iets oplevert, dat je er meer business uithaalt. Een site heb je misschien wel 3 jaar en het duurt 3 tot 6 maanden voordat Google hem goed heeft geïndexeerd. Daarom moeten we goed doordacht te werk gaan zodat er uiteindelijk een website staat die precies is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen, er mooi uitziet en goed vindbaar en gebruiksvriendelijk is.

Hoe doet Prode dat?
Een flink aantal vragen helpt ons hierbij. Bijvoorbeeld ‘Wat bevalt wel/niet aan je huidige site?’, ‘Wat zijn je doelen voor de komende 3 jaar?’, ‘Welke informatie is cruciaal en wat is bijzaak?’, ‘Hoeveel tijd kan je wekelijks investeren in het actueel houden van je website?’, ‘Wat wil je dat een bezoeker doet op je website?’ De antwoorden op dit soort vragen bepalen wat je nodig hebt; welke functionaliteiten en uitstraling ervoor zorgen dat de website van toegevoegde waarde is. Dit vormt het uitgangspunt voor zowel de offerte als het traject daarna.

Consequentie van deze aanpak
Zoals de beschrijving van ons grondige voortraject al doet vermoeden: wij leveren geen ‘one-size-fits-all-website’. Ook kan het zijn dat we je oorspronkelijke idee (beargumenteerd) aanpassen in een nieuw voorstel. Iets waar je zelf niet aan had gedacht, maar waarvan wij denken dat het beter bij je past. Daarnaast zeggen we soms ‘nee’. Want een site bouwen waar we inhoudelijk gezien niet achter staan, daar hebben we geen goede ervaringen mee. Wij willen een product maken waarvan we in overleg met jou hebben vastgesteld dat het de beste optie is. Deze manier van werken garandeert ons dat we uiteindelijk een website opleveren waar zowel de klant als wijzelf 100% achter staan!