De trends in e-mailmarketing van 2020

14-01-20 - - geschreven door: Barbera Koopsen
De trends in e-mailmarketing van 2020

De afgelopen jaren zijn er grote ontwikkelingen geweest in de manier waarop we met elkaar communiceren. De communicatielijnen worden steeds digitaler, waarbij we ook steeds meer mogelijkheden ontdekken om gegevens met elkaar te combineren. De manier waarop we met onze (potentiële) klanten kunnen communiceren blijft eveneens in ontwikkeling. We laten je graag een aantal trends zien in e-mailmarketing van 2020!

A/B mails

Een trend in de marketing is het versturen van verschillende versies van een bepaalde mail, om zo de effectiviteit te meten van je uitingen. Door bijvoorbeeld twee mails te sturen met een andere titel als onderwerp, meet je hoeveel procent de ene mail heeft geopend, en hoeveel procent de andere mail. Op die manier kun je aantonen welke manier van communicatie het beste aansluit op je doelgroep. Je kunt ook testen wat voor call-to-action beter werkt om mensen te triggeren. Dankzij nieuwe functies binnen marketingtools is het makkelijk deze effecten te beoordelen en je campagnes daar op aan te passen.

Gericht mailen

Segmentatie is een trend in de e-mailmarketing die zich langzaam voortzet. Daarbij stuur je selectief mails naar je contactpersonen. De selectie kun je maken aan de hand van statische gegevens (doelgroep segmentatie), zoals geslacht, woonplaats of leeftijd, maar door je bestelsysteem te koppelen aan je verzendlijst kun je ook heel gericht aanbiedingen sturen aan mensen die een bepaald product hebben gekocht (contentsegmentatie). Zo zorg je dat de boodschap bij de juiste doelgroep terechtkomt en stijgt de effectiviteit van je mails aanzienlijk.

Aansprekende e-mailmarketing

De tijd van een saaie mail met verkooppraatjes is voorbij. Het ontwerp van een nieuwsbrief speelt een steeds grotere rol in de beleving. Lezers moeten zich vermaken – met een voorkeur voor interactieve elementen! Dat kan middels polls of vragen, maar ook filmpjes zijn populair, bewegende gifs en natuurlijk de mogelijkheid om direct door te klikken naar je webshop of contactpagina. Grote, sprekende afbeeldingen, call-to-actionbuttons en teksten, animatie en interactiviteit zijn dé sleutelwoorden.

Automatisering

In lijn met de mogelijkheid om de verzendlijst te koppelen aan verschillende databases, is het ook mogelijk om mails in een bepaalde volgorde, met een vastgestelde tijd ertussen, te versturen. Zo kun je contact blijven houden met je klanten en opdrachtgevers. Zo kun je bijvoorbeeld na een paar weken vragen of je klanten nog tevreden zijn met de oplevering van hun product, of de verstuurde offerte duidelijk was en of ze wellicht tóch interesse hebben in die praktische accessoire voor hun nieuwe aankoop!

Wil je weten hoe jouw e-mailmarketing eruit kan zien? Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van een goede emailstrategie. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.