Facebook-pixel & Google Tag Manager

14-12-17 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Facebook-pixel & Google Tag Manager

Wellicht heb je het al eens voorbij zien komen… De Facebook-pixel en de Google Tag Manager. Deze twee tools zijn niet nieuw meer, maar de combinatie van deze twee wel. We verwachten dat steeds meer van onze klanten ermee zullen gaan werken. In deze blog leggen we je graag uit wat de Facebook Pixel is, wat de link is tussen de pixel en Google Tag Manager én wat je er precies aan hebt.

De Facebook-pixel

De Facebook-pixel is een analysehulpmiddel waarmee je kunt meten hoe effectief je advertenties zijn. Daarnaast geeft het je inzicht in de acties die mensen uitvoeren op je website. Door middel van de pixel kun je ervoor zorgen dat Facebook advertenties aan de juiste mensen worden getoond, dat je advertentiedoelgroepen nauwkeurig overeenkomen én je kunt aanvullende advertentietools van Facebook ontgrendelen. Door de pixel kun je eenvoudig nieuwe doelgroepen bereiken advertenties te richten aan mensen die lijken op je reeds bestaande doelgroep.

De facebook-pixelcode plaats je gemakkelijk in de code van je website (hier lees je hoe) waardoor alle activiteit van je bezoekers geregistreerd worden. Dat klinkt hetzelfde als Google Analytics, maar dat is het niet. De pixel vergaart alle informatie van de bezoekers op je website en helpt je om gerichte advertenties op te stellen en nieuwe doelgroepen te bereiken. Zo weet je zeker dat je je dat optimaal benut om nieuwe klanten te bereiken!

Google Tag Manager

De Google Tag Manager is een handige tool om eenvoudig tags van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Adwords te beheren. De Google Tag Manager kan ook gebruikt worden om de Facebook-pixel te installeren: een krachtige combinatie! De Google Tag Manager laat gemakkelijk triggers instellen, wat inhoudt dat je gericht informatie kan versturen naar bijvoorbeeld Google Analytics wanneer er wat gebeurt op je website. Wanneer iemand bijvoorbeeld op de bestelknop op je website klikt, dan kun je instellen dat er een seintje gegeven wordt aan de Google Tag Manager. Vanuit daar kun je instellen wat de Google Tag Manager met dit seintje moet doen: bijvoorbeeld de Facebook-pixel activeren. Hierdoor wordt er dus data opgeslagen van mensen die op de bestelknop hebben gedrukt.

Via de Facebook-pixel kun je dan weer van deze data, van je websitebezoekers dus, gerichte doelgroepen maken om je advertenties op te richten. De combinatie Facebook-pixel en Google Tag Manager zorgt dus voor een ontzettend gerichte verzameling van data, waardoor jij meer inzicht hebt in de interesses en demografische kenmerken van je bezoekers. Deze data kun je vervolgens weer inzetten om nieuwe, grotere groepen mensen via Facebook te bereiken die overeenkomsten tonen met je huidige website bezoekers. Hier lees je hoe je de pixel instelt via Google Tag Manager.

Wil je meer informatie of het ons laten doen? Dan weet je ons te vinden. Rianne en Malu kunnen je er meer over vertellen, mail naar rianne@prode.nl of malu@prode.nl of bel met ons kantoor via 024-6636149.

Terug naar het overzicht