Google Adwords vs. Facebook advertising

Google Adwords vs. Facebook advertising

Facebook advertising versus Google Adwords: de twee advertentiekanalen verschillen in gebruik behoorlijk van elkaar, maar ze komen op hetzelfde neer: je koopt je online bereik. We hebben het in eerdere blogs al aangegeven, maar wij zijn niet zulke voorstanders van Google Adwords. Waarom raden wij Facebook Advertising dan wel aan aan onze klanten?

Google Adwords

Bijna iedereen voert zoekopdrachten uit via Google. Het is dan ook een aantrekkelijk idee om in de meest populaire zoekmachine te adverteren. Helaas is het, door de vele concurrentie, al gauw duur om gebruik te maken van Google Adwords. Soms betaal je wel een paar euro  voor één klikje en dan heb je natuurlijk nog geen garantie dat de bezoeker daadwerkelijk wat koopt. Daarnaast valt je bereik met je website direct weg wanneer je stopt met Adwords en ben je niet goed organisch vindbaar. (Dat is namelijk de reden dat veel bedrijven Adwords inzetten). Wel kun je door Google Adwords in te zetten de traffic naar je website -tijdelijk- flink verhogen.

Facebook Advertising

Zet je Facebook Advertising in, dan kun je al vanaf één euro per dag een advertentie instellen. Daarmee is Facebook Advertising heel toegankelijk voor iedereen. Daarnaast vinden wij dit het állergrootste voordeel van Facebook advertising ten opzichte van Google Adwords: je behoudt je bereik (op je pagina) wanneer de advertentie stopt. Bijvoorbeeld: je stelt voor €50 euro gedurende één maand een advertentie in om het aantal likes te verhogen en na die maand heb je er 150 likes bij. Dan blijf je die likes behouden nadat de advertentie gestopt is. Je behoudt daarmee dus je bereik voor alle content die je daarna deelt. Als we naar het bereik op de lange termijn kijken raden wij dus Facebook aan. Ook omdat je met Facebook echt aan klantbinding kunt werken en je klanten betrokken en geïnteresseerd houdt.

Kortom: de reden dat wij voorstanders zijn van Facebook Advertising ten op zichte van Google Adwords, is dat je met Facebook Advertising een permanent, groter bereik kunt opbouwen voor elk budget. Het is dus nooit verspild geld. Met Facebook krijg je echter niet veel traffic naar je website. Is jouw doel om advertentiebudget in te zetten voor veel traffic naar je website? Dan moet je voor Google Adwords gaan. Is jouw doel om met advertentiebudget een langdurig bereik en een relatie op te bouwen met je klanten? Dan kun je beter voor Facebook Advertising kiezen.

Bij Prode raden we vooral aan om een keuze te maken op de lange termijn en om te investeren in permanent bereik. Daarom zijn wij voorstanders van Facebook advertising ten opzichte van Google Adwords.

Heb je vragen over Facebook Advertising of Google Adwords? Neem dan gerust contact met ons op, we adviseren je graag.