Google Adwords

Google Adwords

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Je kunt het gebruiken om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. In deze post leg ik uit hoe je dat doet en waar je rekening mee moet houden. Ik ga eerst kort in op het verschil tussen organische zoekresultaten en de Adwords advertenties, dat maakt het geheel makkelijker te begrijpen.

Introductie Google

Meer dan 95% van de Nederlanders gebruikt Google om informatie op het internet te zoeken. Google toont je, na het invoeren van een zoekterm, een overzicht van de webpagina’s die het beste aansluiten op je zoekterm. Dit noem je de organische zoekresultaten.

Voor bedrijven is het erg aantrekkelijk om zo hoog mogelijk in deze lijst met organische resultaten te verschijnen. Immers, hoe hoger de positie hoe meer er wordt geklikt. En doorklikken is in dit geval gratis. Het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk te ranken in de organische resultaten noemen we Search Engine Optimization (SEO). Daar ga ik in een andere post verder op in.

Er is op de eerste pagina slechts plaats voor max. 10 zoekresultaten. Het is niet eenvoudig om je webpagina’s zodanig te optimaliseren dat je op de eerste pagina in Google verschijnt. Om bedrijven toch de mogelijkheid te bieden om op de 1e pagina te komen, heeft Google een advertentieprogramma ontwikkeld: Google Adwords.

Hoe werkt Google Adwords?

Via Google Adwords kun je als bedrijf advertenties laten zien wanneer iemand zoekt op een door jou ingesteld zoekwoord. Je betaalt pas wanneer er iemand via de advertentie doorklikt naar jouw website.

In de praktijk werkt het als volgt. Je maakt een lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Woorden die jouw producten of diensten beschrijven en waarop je gevonden wilt worden. Een fietsenverkoper kiest bijvoorbeeld voor zoekwoorden zoals ‘nieuwe fiets’ of ‘gazelle herenfiets’, een web-bureau voor ‘nieuwe website’ en een schoenenzaak voor ‘nieuwe sneaker’ of ‘van bommel schoen’.

Vervolgens groepeer je de zoekwoorden op onderwerp en bedenk je per onderwerp een passende advertentietekst. Het ingegeven zoekwoord triggert op die manier dus de advertentie. De advertenties zijn de tekstblokjes die na het uitvoeren van de zoekopdracht in beeld verschijnen en de ‘zoeker’ moeten verleiden om erop te klikken.

De advertentie moet duidelijk maken dat jouw website/bedrijf de beste oplossing heeft voor zijn zoekopdracht. De schoenenzaak wil wellicht laten zien dat er ‘Nu 40% korting op Van Bommel-schoenen’ zit óf dat ze ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ zijn. De advertentie moet dus voldoende opvallen en uitnodigen om er op te klikken.

In het kort: iemand zoekt op een door jou opgegeven zoekwoord > het zoekwoord triggert de advertentie die vervolgens wordt vertoond > de zoeker klikt op de advertentie en komt op je website. En dan is het natuurlijk de bedoeling dat je hem op de site verder verleid om te converteren (het product koopt, contact opneemt etc.).

Rangschikking

De adwords-advertenties worden getoond via een bepaalde rankschikking. Deze rangschikking hangt vast aan een veilingprincipe. Dit betekent dat meerdere partijen op een zoekwoord kunnen bieden. Hoe hoger je bod voor een zoekwoord is, hoe hoger je advertentie getoond zal worden. Naast het bod heeft ook de kwaliteit van je advertentietekst invloed op de rangschikking, net als de landingspagina waarop de bezoeker na het doorklikken terecht komt.

Dagbudget en biedingen

Je betaalt pas als er daadwerkelijk iemand op je advertentie klikt. Hoe werkt dat precies? Allereerst geef je een dag-budget op voor je campagne. Dit is het bedrag dat je maximaal per dag wilt uitgeven. Ook stel je per zoekwoord een maximaal bod in. Dit is het maximale bedrag dat je per klik voor dat zoekwoord wilt betalen. Let op: je betaalt alleen als er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt en er dus een bezoek naar je website gerealiseerd is. Voor alleen een vertoning betaal je niets.

Voorbeeld: je hebt een dag-budget ingesteld van €10,- en het maximale bod is €0,50 cent per klik.  In het uiterste geval haal je dus €10,-/€0,50 = 20 klikken of bezoekers binnen per dag. Op het moment dat het dag-budget verbruikt is, (in ons voorbeeld dus na 20 klikken van 0,50 cent) worden de advertenties niet meer vertoond en krijg je dus ook geen klikken meer. Zo kun je de kosten goed in de hand houden: je weet dat je per dag niet meer uitgeeft dan het vooraf opgegeven dag-budget. De volgende dag begin je weer opnieuw met je dag-budget.

Voordelen Adwords

  • Adverteren in een superrelevante doelgroep:
    Met Adwords adverteer je altijd in een zeer relevante doelgroep. Je bepaalt immers zelf op welke zoekwoorden je de advertenties wilt laten zien. Kies dus voor sterke en passende zoekwoorden, dan zijn de mensen die hierop zoeken automatisch zeer relevant voor jouw bedrijf.
  • Volledige controle over de uitgaven en looptijd van je advertentiecampagne.
    Je kunt in Google Adwords real-time zien hoeveel vertoningen, klikken, kosten per klik en kosten er in een bepaalde periode zijn geweest. Ook vind je er statistieken over de gemiddelde positie van je advertenties. Daarnaast kun je op elk moment de biedingen en budgetten aanpassen, de advertentieteksten bewerken of zoekwoorden toevoegen of verwijderen. Je bent dus helemaal zelf in control over je campagne en hebt volledig inzicht in de resultaten.
  • Inzicht in populaire zoektermen voor jouw producten/diensten
    Het programma levert je inzicht op in het zoekgedrag van je doelgroep. Welke zoekwoorden worden vaak ingetoetst en welke minder vaak. Dit is waardevolle informatie die je op vele manieren kunt gebruiken.

Is je interesse gewekt? Lees dan verder op www.google.nl/adwords/

Hoeveel betaal ik?

Je bepaalt zelf wat je dagelijks aan advertentiebudget wilt uitgeven. Het systeem zorgt vervolgens dat er aan het eind van iedere maand 30,4 x het opgegeven dagbudget is uitgegeven.

Wanneer betaal ik?

Je geeft in het account je betaalgegevens in. Afhankelijk van het besteedde advertentiebudget schrijft Google iedere periode het openstaande bedrag van je bankrekening af. Bijvoorbeeld als er voor €500,- is besteed , of aan het einde van iedere maand.

Wat levert het op?

Door je zoekwoorden op een slimme manier in te zetten, levert Adwords je in ieder geval relevante bezoekers op je site op. Vervolgens is het aan jou om de bezoekers op je website zodanig te verleiden dat ze de gewenste actie (aankoop/contactformulier/telefoon) gaan uitvoeren.

Best practices

  1. Stel goede landingspagina’s in > mensen willen direct op de meest relevante pagina terechtkomen, nadat ze geklikt hebben
  2. Mik niet op positie 1 (te duur) > in de meeste gevallen bezoeken mensen niet alleen de website op positie 1 maar ook de sites op advertentiepositie 2 en 3. Kostentechnisch is het dus slim om niet de hoogste en duurste positie te claimen.
  3. Maak gebruik van de promotiecoupon die voor ieder nieuw account beschikbaar is. Google geeft iedere nieuwe adverteerder een tegoed van €75,- gratis te besteden tegoed. Laat dit voordeel dus niet liggen!