Het nut van een call to action

Het nut van een call to action

Blijf op de hoogte!

Een goede website kan tegenwoordig niet meer zonder CTA oftewel Call to Action. Want daarmee breng je je lezer in de verleiding om in actie te komen.  Zonder dit verzoek is de kans een stuk kleiner dat je lezer actie onderneemt. Een gemiste kans volgens ons. Lees hier hoe je een goede CTA maakt.

Conversie

Met je website wil je dat je lezer uiteindelijk overgaat tot conversie. Het liefst natuurlijk meer offertes en sales. Maar daar gaat meestal een aantal stappen aan vooraf. Met behulp van CTA’s kun je die stappen en uiteindelijke conversie in gang zetten.

Voorbeelden van CTA’s

Je kent waarschijnlijk al veel CTA’s: ‘neem contact op’, ‘vraag hier je offerte aan’ en ‘direct bestellen’. Hieruit blijkt al dat de tekst van de CTA een rol speelt in het succes ervan. Daarnaast zijn ook de vorm en kleur van belang.

Vorm en plaats

Een CTA is meestal te vinden via een button op je website. De vorm van deze button kan bijvoorbeeld rechthoekig zijn; die vorm gebruik je vooral als je de lezer wil waarschuwen. Door van een rechthoek een pijl te maken die naar een boodschap wijst, krijgt die tekst extra aandacht. Met afgeronde hoeken maak je de button wat vriendelijker. De vorm van de button mag opvallend zijn, zolang dat past bij het ontwerp van je website. Door te spelen met de grootte, de kleur en de plek van je CTA kun je hier nog meer aandacht op vestigen.

Kleur

Met kleur kun je de CTA echt opvallend maken. Elke kleur is goed, al is het aan te raden een kleur te nemen die veel contrast geeft met de rest van je site. Ook is het slim om een wit randje rondom je CTA button te hebben; daardoor valt die extra op.

Tekst

Houd de tekst op de CTA button kort; twee of drie woorden zijn meestal genoeg. Wel kun je met een korte zin de lezer een idee geven wat hij of zij kan verwachten. Probeer ook urgentie op te roepen met woorden als ‘direct’ en ‘nu’, dan heb je nog meer kans dat je lezer daadwerkelijk tot actie overgaat.

Niet vergeten!

Vergeet overigens niet om elke tekstpagina af te sluiten met een CTA. Je wil je lezer niet in verwarring achterlaten, toch? Vertel je lezer daarom wat hij of zij moet doen. Je CTA hoeft hier geen opvallende button te zijn. Een tekst met: ‘meld je nu gratis aan’ of ‘schrijf je direct in’ is voldoende.

Wil jij ook regelmatig nuttige tips krijgen voor het verbeteren van je website? Abonneer je dan gratis op onze nieuwsbrief en je ontvangt snel je eerste nieuwe artikel!