Hoe scoor je goed in lokale zoekresultaten?

Hoe scoor je goed in lokale zoekresultaten?

Lokale zoekresultaten – local SEO van jouw bedrijf zijn erg belangrijk. Als jouw bedrijf zich richt op lokale afnemers, dan vereist dat een aangepaste online marketingstrategie. Lokale zoekmachine optimalisatie kent zijn eigen uitdagingen en verschilt wezenlijk van de doorsnee (bredere) campagne. In dit artikel leggen we uit hoe je jouw website bij lokale zoekopdrachten hoog kunt laten ranken in Google en dus betere Lokale zoekresultaten – local SEO krijgt .

We baseren ons hierbij op een blog van Matthew Barbey, een Engelstalig stuk dat je natuurlijk ook zelf kunt lezen: Local SEO: How to rank your local business. In het laatste deel van zijn artikel wordt Matthew erg technisch. Wij beperken ons hier tot de basisprincipes waarmee je al een grote stap maakt in je lokale zoekresultaten – local SEO.

De vier zaken die je op orde moet hebben:

Google Mijn Bedrijf (Google My Business)

Registreer je bedrijf vandaag nog op Google Mijn Bedrijf, dit kan eenvoudig met je Google account. Doorloop de stappen om je aan te melden en vul je bedrijfsgegevens zo gedetailleerd mogelijk in. Geef hierbij extra aandacht aan het onderstaande:

  • Kijk eerst of Google zelf een pagina voor je gemaakt heeft, die kun je claimen. Dit is altijd beter dan zelf een nieuwe maken.
  • Een uitgebreide beschrijving van je bedrijf met links naar je belangrijkste webpagina’s.
  • Kies de juiste categorieën voor jouw bedrijf.
  • Voeg zo veel mogelijk foto’s toe.
  • Voeg een lokaal telefoonnummer toe (lokaal netnummer).
  • Voeg je zakelijke adresgegevens toe en zorg ervoor dat het overeenkomt met het adres op je eigen website en vermeldingen op andere plekken. (Zie ook punt 2, NAW-gegevens)
  • Upload een profielfoto en een omslagfoto in een hoge resolutie.
  • Indien relevant: voeg je openingstijden toe.
  • Zorg voor recensies van klanten (hierover later meer).

Je aanmelding bij Google Mijn Bedrijf is de eerste en allerbelangrijkste stap bij het optimaliseren van de lokale zoekresultaten – local SEO.

 

NAW-gegevens

De contactgegevens van je bedrijf moeten 100% consistent zijn. Toon je volledige NAW-gegevens op elke pagina van je website, bijvoorbeeld in de footer. Gebruik exact dezelfde gegevens en indeling als je je adres ook op andere websites vermeldt.

Wanneer je gebruik maakt van de code die Schema.org voorstelt, weet je zeker dat je zoekmachines de juiste input geeft om jouw NAW-gegevens correct te tonen. Deze code is een manier om informatie te markeren zodat bijvoorbeeld Google meteen snapt welk type informatie (in dit geval je NAW-gegevens) je publiceert en hoe dat moet worden getoond.

De code die zij aanbevelen staat hieronder, vervang de tekst in hoofdletters door je eigen gegevens. Voorbeeld: >COMPANY NAME< wordt >Prode<.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>COMPANY NAME</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADDRESS LINE 1</p>
<p itemprop=”addressLocality”>CITY</p>
<p itemprop=”addressRegion”>REGION</p>
<p itemprop=”postalCode”>POSTCODE/ZIP</p>
<p itemprop=”telephone”>PHONE NUMBER</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”LATITUDE” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LONGITUDE” />
</div>

Lees het (Engelstalige) artikel van Jayson DeMers voor meer informatie over hoe je Schema MarkUp gebruikt voor je lokale SEO.

 

Lokale recensies

Beoordelingen of reviews van lokale klanten hebben direct gevolgen voor je ranking bij lokale zoekopdrachten. Het loont dus de moeite je klanten te vragen een recensie over jouw bedrijf te schrijven. Denk hierbij niet alleen aan Google reviews, ook klantrecensies op je Yelp pagina (gebruikt door Apple Maps) en andere (lokale) pagina’s helpen je ranking. Apple heeft sinds kort Apple Maps Connect: https://mapsconnect.apple.com/ en rolt dit binnenkort helemaal uit, meld je bedrijf hier aan. Maar Google reviews blijven voorlopig het belangrijkste.

Vraag als eerste je bestaande klanten of zij een review zouden willen schrijven. Om ze over de streep te trekken kan je ze belonen voor hun tijd en moeite, bijvoorbeeld door korting te geven. Maak het je klant gemakkelijk en gebruik de tip van Greg Gifford: voeg een pagina toe aan je website waarop je uitlegt hoe iemand een recensie over jouw bedrijf kan schrijven op Google Mijn Bedrijf. Noem deze pagina bijvoorbeeld www.JOUWBEDRIJFSNAAM.nl/reviews. Dit is een effectieve manier om je klanten te faciliteren en zodoende meer reviews te krijgen.

Lees het artikel (Engelstalig) over strategieën om meer reviews te krijgen voor nog meer tips.

 

SEO op je pagina’s

On-page SEO houdt zich aan de gebruikelijke SEO-tactieken. Zoekwoorden en hun locatie zijn onverminderd van grote invloed bij het ranken in lokale zoekresultaten – local SEO. Het is en blijft dus belangrijk dat je – waar mogelijk – je content optimaal benut. Bekijk deze infographic voor tips over het inrichten van lokale landingspagina’s.

Probeer de naam van je stad en/of provincie plus een relevant zoekwoord toe te voegen aan de volgende elementen van je landingspagina:

  • De title tag;
  • De H1 tag;
  • De URL;
  • De content (de tekst op je landingspagina);
  • De ALT namen van de afbeeldingen.

Voeg daarnaast een Google map met je bedrijfsinfo toe aan de landingspagina.

 

Tot slot:

Zorg ervoor dat je website geschikt is voor mobiele apparaten (Responsive webdesign). Niet alleen een stuk prettiger voor je klanten, maar Google geeft je er ook een hogere waardering voor.

Zoals eerder aangegeven, hierbij de link naar het oorspronkelijke item, met nog meer (technische) info: Local SEO: How to rank your local business van Matthew Barbey.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website of Google+ / Mijn bedrijf? Je weet ons te vinden!