Is Facebook nog wel relevant voor traffic naar je website?

20-06-18 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Is Facebook nog wel relevant voor traffic naar je website?

Steeds meer van onze klanten willen Facebook inzetten om de traffic naar hun website te boosten. Maar is Facebook daar nog wel een geschikt kanaal voor? Onderzoek van Chartbeat wees namelijk uit dat Facebook steeds minder belangrijk wordt voor traffic naar websites ten opzichte van Google. Dit komt onder andere door het algoritme van Facebook dat er tegenwoordig voor zorgt dat persoonlijke berichten bovenin je tijdlijn komen te staan en de berichten van bedrijfspagina’s vaker onderaan. Hoe moet je Facebook dan nog zakelijk inzetten?

Zo werkt Facebook tegenwoordig

Wanneer onze klanten aangeven dat zij ‘iets met Facebook willen doen’, horen we vaak dat zij duizenden likes willen behalen op hun pagina in de hoop dat dit hen meer bezoekers op de website oplevert. Het doel daarvan is natuurlijk dat deze bezoekers een product of dienst afnemen. Dat is vandaag de dag echter niet snel meer te realiseren op Facebook. Wel als je er honderden euro’s advertentiebudget tegenaan gooit, maar moet je dat wel willen? En is het wel nodig? Het doel van Facebook is namelijk veranderd: Facebook heeft een friends & family first algoritme gekregen. Berichten van bedrijfspagina’s komen dus veel minder snel bovenin de tijdlijn van je (potentiële) klanten te staan. Hoe veel advertentiebudget je ook inzet, Facebook blijft berichten van bedrijfspagina’s minder prioriteit geven. De vind-ik-leuk-button of een klik op die link naar jouw product- of dienstenpagina zal dus minder snel aangeklikt worden.

Hoe zet Prode Facebook in?

Ons antwoord op de vraag ‘is Facebook nog wel geschikt om traffic naar je website te genereren’ is: nee, voor traffic naar je website kun je beter investeren in geoptimaliseerde webteksten, landingspagina’s en blogs. Facebook is naar onze mening een kanaal wat je in moet zetten om je klanten te blijven boeien en om hen te voorzien van interessante, relevante en vooral leuke content. Het doel daarvan is ervoor zorgen dat je klanten de connectie met jouw bedrijf blijven houden, niet om duizenden bezoekers naar je website te krijgen.

Wij doen niet aan guerrilla marketing en we creëren geen berichten die viral gaan. Wij creëren content die ervoor zorgt dat jij een connectie maakt met de mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw business. Of dat er 100 zijn of 1000, dat maakt steeds minder uit. Het gaat om de oprechte interesse en betrokkenheid van je volgers bij jouw bedrijf, wat je natuurlijk alsnog website bezoekers kan opleveren. Maar wil je echt de traffic naar je website boosten? Investeer dan niet in Facebook campagnes, maar in zoekmachine optimalisatie. Groei je eenmaal organisch, dan loont dat namelijk ook op de lange termijn door een hogere ranking in Google!

Heb je vragen over de inzet van Facebook of zoekmachineoptimalisatie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze online marketing diensten.