Is jouw website effectief? Check het met Google Analytics

07-10-16 - - geschreven door: Cees van Schadewijk
Is jouw website effectief? Check het met Google Analytics

Als eigenaar van een website wil je natuurlijk graag weten hoeveel bezoekers je op de website krijgt. Welke pagina’s deze mensen het vaakst bezoeken en via welke (online-)marketingkanalen deze bezoekers naar je website zijn gekomen. Google Analytics beantwoordt al deze vragen.

Installeren is eenvoudig: je maakt een gratis account aan waarna je een Google Analytics tracking-code ontvangt. Deze code moet je (door de webbouwer laten) toevoegen aan (elke pagina) van je website en daarna kun je meteen beginnen met analyseren.

 

Wat kun je analyseren met Google Analytics?

Google Analytics is opgebouwd uit 4 hoofdcomponenten:

  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Deze 4 hoofdcomponenten zijn op hun beurt weer onderverdeeld in subrapportages. Daarnaast zijn er nog enkele specifieke rapportages en functies. Tezamen geeft het inzicht in het complete plaatje van je website en levert het informatie op die je kunt gebruiken om je website te verbeteren. Hieronder volgt per hoofdcomponent informatie over wat het voor je kan doen.

Doelgroep

In het onderdeel Doelgroep vind je informatie over je bezoekers. Denk aan de fysieke locatie waar de bezoeker zich op dat moment bevindt, welk type apparaat (desktop/tablet/smartphone) en welke technologie hij gebruikt. Ook kun je zien of hij je website voor het eerst bezoekt of dat hij in de afgelopen periode al eerder op je site geweest is en hoe vaak. Daarnaast vind je hier demografische gegevens (indien beschikbaar).

Acquisitie

Het onderdeel Acquisitie toont via welk kanaal de bezoeker op je website is gekomen. Analytics maakt onderscheid tussen diverse kanalen zoals direct bezoek, doorverwijzing, betaald en organisch zoekverkeer, verkeer uit sociale netwerken en verkeer uit online campagnes zoals een banner of e-mail.

Een direct bezoek is als de bezoeker zelf de URL van je website intypt. Bij een doorverwijzing komt de bezoeker binnen via een hyperlink die op een andere website naar jouw website verwijst. Betaald zoekverkeer betreft verkeer uit cpc-campagnes (cost per click campagnes zoals Google Adwords). Organisch zoekverkeer komt via kliks op de organische zoekresultaten van zoekmachines (Google).

Dit onderdeel levert dus veel relevante informatie en geeft met name inzicht in de effecten van je online-marketing inspanningen. Het onderdeel Conversies geeft vervolgens inzicht in welk kanaal de meest waardevolle websitebezoekers levert. Daarover lees je meer bij het kopje Conversies.

Gedrag

Het rapport Gedrag geeft informatie over de inhoud en het gebruik van je website. Je vindt hier welke pagina’s op jouw site bekeken worden en hoe vaak. Ook vind je hier cijfers over je bestemmingspagina’s: de pagina’s waarop mensen landen na een klik op een Adwords-advertentie of zoekresultaat. Daarnaast zie je via welke pagina ze de website weer verlaten (uitstappagina’s). Verder geeft deze functie informatie over de zoekopdrachten die mensen via de zoekfunctie op je site uitvoeren en relevante informatie over de laadsnelheid van de website. Een webpagina die lang nodig heeft om te laden, zou je moeten optimaliseren zodat deze sneller ingeladen wordt. Bijvoorbeeld door de afbeeldingsgrootte te verkleinen.

Conversies

Het is de bedoeling dat je website conversies genereert. Wat je onder conversies verstaat is voor ieder bedrijf anders en hangt samen met je product of dienst. Denk aan het genereren van verkopen, offerteaanvragen, leads, contactaanvragen of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Maar ook het opzoeken van het telefoonnummer (kennelijk om contact met je op te nemen) kun je aanmerken als een conversie. In dit rapport kun je al deze vormen van conversies terugvinden. En het mooie is dat deze informatie ook te combineren is met de hierboven beschreven rapportages. Zo kun je dus zien welke kanaal (Organisch zoekverkeer of Social Media verkeer) je de meeste verkopen heeft opgeleverd en wat de gemiddelde orderwaarde was. Maar ook of je de meeste leads uit de grote steden uit de Randstad hebt gehaald, of juist uit kleinere plaatsen in Nederland.

Bepaal samen met onze specialisten welk type conversie voor jouw bedrijf van toepassing is. We helpen je graag met het installeren van Google Analytics en het optimaliseren van je website!

Terug naar het overzicht