Linkbuilding, hoe werkt dat?

Linkbuilding, hoe werkt dat?

De term linkbuilding heb je ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen als middel om je website hoger te laten scoren in Google. Het kan zeker meerwaarde bieden en de do’s en don’ts zijn makkelijk na te leven. In dit artikel lees je er meer over zodat je kan bepalen of het interessant is voor jouw website.

Wat is linkbuilding en wat levert het je op?

Met linkbuilding zorg je ervoor dat jouw website op andere websites genoemd wordt. Je probeert relevante websites naar jouw site te laten linken met als doel meer bezoekers te krijgen. Dit levert je niet alleen meer bezoekers op, maar uiteindelijk ook een hogere page rank. Want als Google ziet dat veel websites naar de informatie op jouw site linken, dan zal je wel een autoriteit in je vakgebied zijn en dus een hogere plek verdienen.

Het verschil tussen backlinks en interne links

Voor Google tellen alleen de linkjes van (en naar) externe sites: de backlinks. Wanneer je binnen je eigen website naar pagina’s onderling linkt, zal dit niet meetellen voor de populariteit van je website. Google gebruikt je interne links wel om te bepalen welke pagina’s binnen jouw website belangrijk zijn. Het kan dus lonen vanuit andere pagina’s naar je verkooppagina/conversiepagina te linken, dan wordt die hoger getoond in Google.

Waar moet je op letten?

Bij linkbuilding is het belangrijk de juiste sites te benaderen en niet te overdrijven. Het gaat namelijk niet om het aantal links, maar om de kwaliteit van de links. Hieronder een aantal tips:

  • Hoe populairder de site die naar jou linkt, hoe meer waarde Google toekent aan die link.
  • Zorg ervoor dat de externe site past bij jouw site, dat de informatie in elkaars verlengde ligt. Wanneer een reisbureau linkt naar een site over moestuinen, zal de bezoeker meteen wegklikken (want niet relevant) en dat is niet goed voor het bounce percentage. Wanneer een hovenier linkt naar een site over moestuinen, zal de bezoeker wel interesse hebben.
  • Diversiteit in verwijzende domeinen verhoogt je relevantie. Het is beter om twee linkjes vanaf twee verschillende websites te krijgen, dan vier linkjes vanaf één domein.
  • Hierbij is het ook belangrijk dat de linkjes van verschillende servers komen. Zorg dus voor diversiteit in domein IP’s.
  • Daarnaast is de leeftijd van het domein van belang. Hoe langer de website al in de lucht is, hoe beter. Wanneer je vooral linkjes krijgt vanaf pas geregistreerde domeinen, zal Google dit niet vertrouwen en je voor straf lager ranken.
  • Tot slot is het belangrijk je content via sociale media te delen. Google houdt in de gaten hoe vaak er via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Google+ etc. naar jouw site wordt gelinkt en doorgeklikt. Ook dit telt mee voor je relevantie en je page rank.

De perfecte backlink

Naast de website is ook de link zelf van belang. Wanneer je die optimaal aanmaakt, levert hij het meeste op. Houd voor de perfecte backlink rekening met onderstaande criteria:

  • Varieer in de manier van linken. Gebruik de ene keer een simpele domeinvermelding (prode.nl), de andere keer een anchor tekst (Prode kan je helpen met local SEO) of noem simpel weg de link (lees verder via deze link: https://www.prode.nl/vergeet-seo-trucjes-kies-voor-holistische-seo/)
  • Let erop dat de anchor tekst niet steeds hetzelfde is. Gebruik verschillende zoekwoorden. Dus wissel af tussen ‘Local SEO’, ‘lokale zoekresultaten’, ‘scoren met lokale SEO’, ‘lokale zoekmachineoptimalisatie’, etc.
  • Laat backlinks niet alleen naar je homepage verwijzen, maar ook naar andere pagina’s op je website. Maak het je bezoeker gemakkelijk en laat hem meteen uitkomen bij de juiste informatie.
  • Maak de anchor text aantrekkelijk om op te klikken. Zoekwoorden verwerken is goed voor je SEO, maar op de simpele tekst ‘klik hier’ wordt weer vaak geklikt waardoor je meer bezoekers krijgt. Het kan dus geen kwaad een aantal links met ‘klik hier’ aan te maken.

Hoe kom je aan backlinks?

Er zijn meerdere manieren om aan linkbuilding te doen. We noemen de drie belangrijkste hieronder:

  • Startpagina’s
    Je kunt je aanmelden op enkele startpagina’s. Deze tactiek werkt minder krachtig dan voorheen omdat pagina’s met veel uitgaande links minder waarde hebben voor Google. Kies daarom een startpagina met een beperkt aantal links en let ook op relevantie: kies een startpagina die goed aansluit op het onderwerp van jouw website.
  • Artikelmarketing
    Heb je veel expertise in huis en kan je dat goed verwoorden in inhoudelijke artikelen? Dan is artikelmarketing een mes dat aan twee kanten snijdt! Enerzijds voeg je met artikelen waardevolle content aan je website toe, anderzijds kun je jouw artikelen op andere sites laten publiceren. Wanneer je ze deelt via sociale media en kunt laten opnemen op kennissites, levert dit een mooi aantal backlinks op.
  • Persberichten
    Een persbericht is niet alleen goed voor het krijgen van free publicity, het helpt je ook aan backlinks. Je kunt in het persbericht (met mate) linkjes naar je website opnemen. Voordeel is dat je de kwaliteit van die links zelf in de hand hebt en zelf goede anchorteksten kunt schrijven.

Wat werkt niet of in je nadeel?

Naast alle tips zijn er ook nog twee don’ts. Als eerste: laat je nooit verleiden om links te kopen. De kans is groot dat Google dat opmerkt en je page rank lager zet. Ten tweede loont het niet om links te ruilen. Het kost een hoop tijd om websites aan te schrijven met de vraag of zij naar jou willen linken in ruil voor een link naar hun website. En Google kent nauwelijks nog waarde toe aan deze backlinks, omdat iedereen op deze manier links kan uitruilen en het dus niets zegt over de relevantie van de betrokken websites.

Onze visie op linkbuilding

Wij denken dat je linkbuilding niet als SEO-trucje moet zien, maar dat het in het verlengde ligt van slim omgaan met je content. Heb je een goed artikel geschreven? Deel het! Biedt jouw website aanvullende info voor een andere website? Stuur de webmaster een mailtje. Verwijs zelf eens naar een andere site als je bezoeker daarmee geholpen is. Zo wordt linkbuilding een vorm van branding en pluk je er op de langere termijn meer vruchten van.