Online bouwen aan de positie van vrouwen

Online bouwen aan de positie van vrouwen

De nieuwe website van Soroptimist staat online. De samenwerking tussen twee gedreven vrouwen leidde tot een technisch hoogstandje dat nog steeds in ontwikkeling is. Met één duidelijk doel: onze 3200 leden en 100 lokale clubs verbinden. Zo laten Soroptimisten ook online hun stem gelden voor vrouwen wereldwijd.  

Met de vorige website liepen we tegen maatwerk aan. Zodra er een update nodig was, zorgde dat voor defecten in het systeem. We wilden dit keer zoveel mogelijk gebruikmaken van standaarden. Geen maatwerk, maar juist zo simpel mogelijk. Een duidelijke zoekfunctie, makkelijk te onderhouden clubpagina’s en een frisse uitstraling’, vertelt Christien Reeling Brouwer. 

Christien is 20 jaar lid van Soroptimistclub Zaanstreek en vrijwillig webmaster van soroptimist.nl. Samen met bestuurslid Lotta van Uchelen en een aantal leden die meedachten over het concept, ging zij aan de slag met de nieuwe website. Deze werkgroep zocht naarstig naar een partner.  

Vrouwen maken een sterk online merk 

De keuze viel op Prode. Voor directrice Barbera Koopsen een kroon op haar werk. ‘Wij helpen organisaties bouwen aan een sterk online merk. Dat doen we met een klein clubje mensen. Letterlijk en figuurlijk geen ‘snelle jongens’, maar specialisten die een stap verder denken. Voor het merendeel vrouwen. En dat is niet toevallig. Christien vult aan: ‘Dat we met Prode een vrouwelijke projectleider in huis haalden met een bijzondere bedrijfsfilosofie, gaf de doorslag om de samenwerking aan te gaan. 

Die bedrijfsfilosofie leverde Prode het keurmerk Inclusief Ondernemerschap op en een nominatie als finalist MVO Award Rijk van Nijmegen. Barbera vertelt: ‘Soms blijven vrouwen jaren thuis voor de kinderen. Als ze daardoor minder kansen in het bedrijfsleven krijgen, vind ik dat schrijnend. Zelf ben ik moeder van drie jonge kinderen. Ik vind dat wij vrouwen een voorbeeld voor onze kinderen moeten zijn. We moeten laten zien dat vrouwen net zo goed deel uit kunnen maken van arbeidsprocessen. Ongeacht welke achtergrond je hebt. In samenwerking met het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en het REA College leiden wij daarom vrouwen met een achterstand tot de arbeidsmarkt op.’ 

Technische uitdaging 

De bouw van soroptimist.nl was een flinke technische uitdaging. Het is een multisysteem met daaraan 100 subsites, een uitgebreid intranet en een ledendatabase gekoppeld. Christien: ‘Het was en is een proces van afstemmen, bouwen, testen en evalueren Op een gegeven moment hadden Barbera en ik iedere week contact met elkaar.’   

Ook voor Barbera en haar team was dit nieuw: ‘Het maakt ons niet uit of we voor een commerciële of non-profitorganisatie werken. Wij focussen ons altijd op de bezoeker. Het verschil zat ‘m dit keer in de grootte van het project. Aan deze website zitten ruim 100 subsites gekoppeld. Als een lokale club een eigen project online zet, wordt dit automatisch doorgestuurd naar de hoofdsite. Zo laat de hoofdsite in één oogopslag zien wat Soroptimist allemaal doet.  

‘En dat is precies de bedoeling! We willen online meer naamsbekendheid. En zo nog meer aandacht genereren voor de positie van vrouwen en meisjes wereldwijd’, besluit Christien.