Online marketing voor bedrijven en ondernemers

Online marketing voor bedrijven en ondernemers

Online marketing is de marketing van producten of diensten via internet. Steeds meer bedrijven en ondernemers maken gebruik van online marketing. Zij netwerken online via social media, vervangen gedrukte media door e-mailnieuwsbrieven of adverteren op Adwords in plaats van in een magazine.

Online marketing, hoe pak je dat aan?

Online marketing begint bij je website. Deze moet technisch in orde zijn, zodat de website gebruikersvriendelijk kan worden ingericht. Een logische menustructuur, snelle laadtijd en spamfilters dragen bij aan gebruikersvriendelijke website. Ook moet je website ingericht worden met geoptimaliseerde content. Onder content verstaan we de basisteksten van je website, maar ook kennisartikelen, blogs, nieuwsberichten, afbeeldingen of eventueel filmpjes. Nadat de basis staat, kun je starten met marketing via onder meer social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram, linkbuilding en Adwords.

De voordelen van online marketing:

  • Met online marketing kun je een specifieke doelgroep bereiken en daarop je communicatie afstemmen. Door statistieken te monitoren leer je bijvoorbeeld het online gedrag van je doelgroep kennen.
  • Je bereik online is enorm. Steeds meer mensen zoeken naar informatie op Google. Bovendien is de kracht van sociale media ongekend.
  • Online communiceren betekent niet zenden, maar de dialoog aangaan. Er geldt tweerichtingsverkeer op het internet, zodat je direct in contact kunt komen met je doelgroep.
  • Online berichtgeving kan razendsnel worden opgepikt. Wanneer je een nieuwsbrief verzendt, een bericht op je website of social media plaatst of een campagne start, dan is dat direct zichtbaar voor alle ontvangers.
  • De rekensom om te bepalen of je investering het gewenste rendement oplevert, de return on investment, is bij online marketing meestal positief. Mits je de onlinemarketingcampagne goed hebt neergezet. Voor Adwords-campagnes betaal je bijvoorbeeld alsnog, maar SEO (op een organische manier vindbaar zijn) en social media verlangen alleen een tijdsinvestering.

Onlinemarketingplan opstellen

Prode adviseert ondernemers en bedrijven op gebied van online marketing. Samen stellen we een onlinemarketingplan op waarin we je doelstellingen en doelgroep omschrijven. Je boodschap en communicatiemiddelen stemmen we daarop af. Zo komen we tot een strategie waarmee je online marketing continu en met succes inzet. Neem contact op voor meer informatie.