Oude content, wat doen we ermee?

Oude content, wat doen we ermee?

Goede artikelen maken je website aantrekkelijk voor bezoekers en zorgen voor veel traffic. Het schrijven van een goed artikel vergt wel veel tijd. Daarom wil je die pareltjes niet meer kwijt! Maar als artikelen echt oud zijn, is het dan nog wel slim om ze op je site te tonen? Wij adviseren je om aan content management te doen. Hieronder leggen we uit waarom.

Content management

De reden van content management is simpel. Google en andere zoekmachines kunnen slechts een beperkt aantal zoekresultaten laten zien. Het aantal zoekresultaten dat van hetzelfde domein komt, wordt daarom beperkt tot twee. Dat betekent dat slechts twee van jouw artikelen in de ranking terecht komen. Alleen als je een echte top-expert bent op jouw vakgebied, kun je soms drie keer verschijnen in de zoekresultaten. Stel je hebt drie artikelen geschreven met ongeveer dezelfde zoekwoorden. Dan concurreer je met jezelf om met deze artikelen in de ranking van Google terecht te komen. Het heeft dan ook niet veel zin om veel artikelen te schijven met ongeveer dezelfde inhoud. Tenzij je aan content management doet.

Hoe werkt content management?

Content management begint met het analyseren van de artikelen. Welke zorgen voor veel traffic? Die artikelen zijn waardevol. Bekijk of de inhoud van de artikelen nog klopt. Een belangrijk artikel bevat geen informatie die verouderd is.

Bijwerken en prioriteren

Zorg daarom dat je belangrijke artikelen regelmatig bijwerkt. Zorg ook voor een hiërarchie in je artikelen. Daarmee bedoelen we dat je prioriteit geeft aan een specifieke pagina of artikel. Dat doe je door vanuit andere pagina’s links te plaatsen naar de pagina waar je de aandacht op wilt vestigen. Op die manier ‘vertel’ je Google welke pagina belangrijk is. Die pagina krijgt dan een hogere ranking.

Samenvoegen

Artikelen die min of meer over hetzelfde onderwerp gaan en die op ongeveer dezelfde zoekwoorden ranken, kun je beter samenvoegen. Maak er één fantastisch artikel van en gebruik daarvoor de URL die nu de meeste traffic naar je site genereert. De overige artikelen kun je met een gerust hart verwijderen. Vergeet niet ze door te verwijzen (zie hieronder)!

Verwijderen en doorverwijzen

Uit je analyse kan naar voren komen dat sommige artikelen beter verwijderd kunnen worden. De informatie is verouderd, bijvoorbeeld de aankondiging van een gebeurtenis die inmiddels al heeft plaatsgevonden. Ook als je meerdere artikelen hebt samengevoegd tot één prachtig artikel, kun je de overige artikelen verwijderen. Let er dan op dat je de URL van deze pagina’s laat doorverwijzen naar een wel bestaande pagina. Zo zorg je ervoor dat mensen bij het doorklikken op de verwijderde pagina’s automatisch terecht komen op een bestaande pagina. De URL’s van de verwijderde pagina’s kunnen namelijk nog een tijdje getoond worden in zoekresultaten. Zonder de doorverwijzing krijgen bezoekers een foutenpagina te zien (error 404 page not found). Dat staat slordig en is bovendien heel makkelijk te voorkomen.

Wil je meer weten over content management? Of heb je een vraag over zoekwoorden, prioriteren of doorverwijzen? Vraag het ons! We helpen je graag verder.