Tips voor een goede gebruikerservaring

Tips voor een goede gebruikerservaring

Bij Prode letten we erop dat de websites die we maken een prettig gevoel oproepen bij de bezoekers. Een goede gebruikerservaring – ook wel User Experience genoemd – leidt namelijk tot een betere conversie.

Wat is User Experience?

Jouw doelgroep heeft bepaalde wensen en verwachtingen bij het bezoeken van je website. Voldoet je website aan die verwachtingen, dan blijft de bezoeker op je site. Het geheel van vormgeving, structuur en informatie moet de bezoeker helpen en bevestigen in zijn keuze voor jouw product of dienst. Je gebruikerservaring is geslaagd wanneer hij zo effectief mogelijk zijn doel bereikt op je website.

Waarom is User Experience belangrijk?

Een goede gebruikerservaring tovert bezoekers om in klanten. Als je website goed geoptimaliseerd is en je via Google en sociale media veel bezoekers krijgt, is het belangrijk dat je ze verleidt om op je site te blijven. Krijg je veel bezoekers op je site die meteen weer vertrekken? Dan schiet je bounce percentage omhoog en dat is slecht voor je Google ranking. Daarom wil je je bezoekers verder je site in trekken, ervoor zorgen dat ze doorklikken en vinden wat ze zoeken. Je wilt dat mensen iets bestellen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een e-book downloaden of contact met je opnemen. Een goede User Experience laat ze deze handelingen als vanzelf uitvoeren.

Waar gaat het vaak mis?

We zien regelmatig bedrijven die snappen hoe ze bezoekers naar hun website moeten leiden. Ze hebben goede bezoekersaantallen maar halen desondanks weinig tot geen handel uit hun website. Als we de site analyseren zien we vaak zelf in elkaar geknutselde websites die er weinig professioneel uitzien. Ook voor de vaak prachtige (gratis) themes geldt dat enige ervaring met WordPress en gevoel voor vormgeving een mooier eindresultaat opleveren. Veel zelfgemaakte sites werken niet optimaal en stralen geen degelijkheid en vertrouwen uit. En een klant die geen gevoel van vertrouwen ervaart, gaat naar de concurrent.

Het tegenovergestelde zien we ook wel eens voorbij komen. De website is dan het toonbeeld van creativiteit. Een prachtig design met veel foto’s, bewegende elementen en een vernieuwende structuur. Het nadeel van deze sites is dat de bezoeker vaak zijn weg niet vindt. De website voldoet dan niet aan zijn verwachtingen op het gebied van navigatie. Of hij wordt overweldigd door alle visuals en klikt op alles behalve op de conversiegerichte knoppen.

Tips voor een goede User Experience

Een prettige ervaring voor gebruikers van je website creëren is een hele uitdaging. Er gaat een heel traject aan vooraf en de scheidslijn tussen ‘goed’ en ‘fout’ is vaak flinterdun. Bij Prode kunnen we je helpen de juiste keuzes te maken en je adviseren over vormgeving, content en navigatie die de gebruikerservaring ondersteunen. Voor wie zelf (alvast) wat verbeteringen wil doorvoeren, hebben we een aantal tips:

  • Probeer de trends een beetje los te laten en je vooral te richten op wat jouw doelgroep wil. Waar komen ze voor, wat willen ze doen? Neem dat als uitgangspunt en pas daar je ontwerp op aan.
  • Bezoekers verwachten je bedrijfslogo in de linker bovenhoek. Daar klikken ze op als ze weer terug naar de homepage willen. Je logo op een andere plek plaatsen is minder praktisch en sluit niet aan bij wat men verwacht.
  • Kies voor een logische navigatiestructuur. Hoe belangrijker de informatie, hoe hoger in de structuur. Daarnaast verwachten mensen rechts bovenin een knop voor ‘contact’ te vinden of kijken ze in de footer voor contactgegevens.
  • Zorg ervoor dat je bezoeker vindt waarvoor hij op je website komt, maar denk ook aan jezelf. Wil je dat hij een formulier invult, een inschrijving doet, een bestelling plaatst of informatie downloadt? Zorg dan voor calls to action waar hij niet omheen kan.
  • Laat je bezoeker niet verdwalen. Dit is vooral van belang als je een diepgaande website hebt met veel informatie in allerlei subpages. Maak het makkelijk om diepliggende informatie te vinden en ook om de weg terug te vinden naar hoger gelegen pagina’s.
  • Vraag eens een ‘buitenstaander’ om een aantal handelingen uit te voeren op je website en kijk mee over zijn schouder. Dan kun je zien waar het hapert. Vaak levert dit mooie verbeterpuntjes op.

We hopen dat je na het lezen van dit artikel met andere ogen naar je website kijkt en geïnspireerd bent geraakt hem (nóg) gebruiksvriendelijker te maken. Alles draait immers om conversie bij de zakelijke website. Als we je hierbij kunnen helpen, dan horen we het graag!