Voorwaarden voor het succes van een chat op je website

Voorwaarden voor het succes van een chat op je website

Maak een digitaal praatje met je klanten

Bezoekers van je website zitten vaak met vragen. Ze willen weten of jouw producten of diensten op hen van toepassing zijn, een prijsopgave of een afspraak maken. Natuurlijk kunnen mensen telefonisch contact met je opnemen of een mail sturen, maar een chatfunctie legt de lat aanzienlijk lager. Hoe ga je om met een chatfunctie op je website?

Chatfunctie in de kijker

Je bezoeker moet weten dat ze met je kunnen chatten. Dat kan met een pop-up, waarin de bezoeker de mogelijkheid krijgt om direct vragen te stellen of waarin je even vraagt of de bezoeker vindt wat hij zoekt. Op die manier kun je klanten laten weten wat ze kunnen verwachten. Laat zien op welke tijden je beschikbaar bent. Ben je even niet bereikbaar via chat? Biedt dan de andere contactmogelijkheden aan.

De voordelen van een chatfunctie

Ze krijgen direct antwoord op hun vragen, waardoor je tijd bespaart. Met chatten krijg je korte vragen, met relatief korte antwoorden. Een praktische manier van het antwoorden van vragen is door een chatbot in te schakelen, die antwoord geeft op de meest gestelde vragen.

Luisterend oor

Een chatfunctie heeft een ander prettig voordeel. Je kunt bijvoorbeeld de chatgeschiedenis opslaan om na te lezen welke vragen er gesteld worden. Krijg je vaak dezelfde vragen? Dan is het bovendien slim om hier een artikel te plaatsen op je website, waarin je daarop antwoord geeft. Misschien biedt het zelfs mogelijkheden om diensten of producten aan te bieden die beter aansluiten op de behoeften van je klanten. Luister dus goed!

Chatfunctie in bedrijf

Het is belangrijk dat de chat op je website deel wordt van je bedrijf. De vormgeving van het chatvenster moet overeenkomen met jouw huisstijl, zodat hij visueel niet uit de toon valt. Maar ook de tone of voice moet overeenkomen met jouw organisatie. Spreek met je team af hoe je communiceert met de klant (zoals de aanspreekvorm, aanbieden voor het maken van een afspraak, het maken van grapjes of hippe sarcastische opmerkingen). Zorg dat je die stijl bewaakt en doorvoert in de chatbot.

Belangrijk is om waar te maken wat je belooft. Zorg dat er iemand paraat staat om de chat te bemannen.

Heb jij wel eens nagedacht over een chatfunctie op jouw website? We kijken graag met je mee of het iets voor jouw organisatie zou zijn! We helpen je met het uitbreiden van je website, maar adviseren je ook over de implementatie van deze service.