Waarom elk bedrijf een communicatieplan zou moeten hebben

27-09-17 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Waarom elk bedrijf een communicatieplan zou moeten hebben

Een communicatieplan wordt helaas door veel bedrijven vergeten en dat is ontzettend zonde. Een communicatieplan is écht een investering in je bedrijf. Het mooie is: het hoeft echt niet moeilijk te zijn om een communicatieplan op te richten. Er zijn ontzettend veel voorbeelden te vinden op Google en daarnaast bepaal jij zelf welke zaken voor jouw bedrijf belangrijk zijn om in je plan op te nemen.

Waarom een communicatieplan?

Een communicatieplan maakt inzichtelijk wat een bedrijf met haar communicatie wilt bereiken. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers van je bedrijf de neuzen dezelfde kant op hebben staan en weten naar welke doelen zij toewerken. Een communicatieplan is tevens een goede houvast om consistent te werk te gaan en een controlemiddel om te reflecteren op de voortgang.

Een communicatieplan zorgt er dus voor dat doelen en afspraken zwart op wit komen te staan en dat alle medewerkers weten hoe en wat er gecommuniceerd gaat worden. Maar wat staat er nu precies in een communicatieplan?

De inhoud van een communicatieplan

Hét communicatieplan bestaat niet. Zoals hierboven aangegeven verschilt het per plan wat er in een communicatieplan wordt opgenomen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een beschrijving van de huidige situatie vs. de gewenste situatie, de doelgroep die je wenst te bereiken, de communicatie uitingen die verspreid moeten worden, de communicatiemiddelen, een mediaplanning of een beschrijving van het aftersales programma. In een communicatieplan neem je datgene op dat voor jouw bedrijf en medewerkers belangrijk is om je doelen te behalen.

Ook al is het ene communicatieplan uitgebreider dan de ander, het mooie van elk plan is dat het een goed controlemiddel is. Tussentijdse evaluaties aan de hand van je communicatieplan kunnen ervoor zorgen men zich aan afspraken blijft houden en dat de doelen haalbaar blijven. Dus, als jouw bedrijf nog geen communicatieplan heeft, dan weet je nu waarom het de moeite waard is om er een op te stellen!

Terug naar het overzicht