Waarom wij geen sliders gebruiken?

Waarom wij geen sliders gebruiken?

Wil of heb jij een slider of carrousel op je website? Het ziet er ook best leuk uit, zo’n bewegend beeld. Toch maken wij liever geen gebruik van sliders of banners. In dit artikel lees je waarom niet.

Wat is een slider?

Een slider is een diavoorstelling op je website met verschillende acties. Op de slides kan je doorklikken naar een pagina of product dat je onder de aandacht wil brengen. Er zijn sliders waarbij je als bezoeker zelf moet klikken om naar het volgende beeld te gaan. Ook zijn er sliders, waarbij er automatisch een nieuwe foto in beeld komt.

Waarom is een slider op je website een slecht idee?

Door een slider op je site (met name je homepagina) te plaatsen, loop je gegarandeerd omzet mis. Vooral in deze tijd, want wie neemt er nog de tijd om een halve minuut naar een bewegende banner of foto te kijken? Daar heeft geen enkele bezoeker geduld voor. Een slider zorgt voor minder engagement, minder kliks, leads en verkoop.

Waar kun je een slider wel voor gebruiken?

Wil je een slider op de productpagina? Dat is geen slecht idee! Zo kunnen er namelijk verschillende foto’s getoond worden van het product. Dan maak je gebruik van een foto slider, waarbij er weinig interactie nodig is met de bezoeker. Deze slides hebben een ander doel.

Zijn er bewijzen dat een slider slecht is voor je website?

Een AB-test op de website van Emob4kids wijst uit dat er 75% meer verkoop is zonder slider op de website. Hieronder zie je de oude homepagina van Emo4kids met een carrousel met 13 slides.

Afbeeldingsbron AG Consult

In plaats van de carrousel werden de meest populaire productcategorieën op de homepagina gezet. Het resultaat van de test was ongelooflijk. Maar liefst een stijging van 188% van de Click Through Rate (CTR) vanuit de homepagina naar de volgende pagina.

Afbeeldingsbron AG Consult

Zo zijn er nog talloze voorbeelden en bewijzen dat sliders geen goed idee zijn voor je homepagina.

Wat zet je dan wel op de homepagina?

Het is belangrijk dat je onderzoekt wat de bezoeker verwacht. Waar is hij naar opzoek en wat heeft hij nodig? Het antwoord moet direct en zonder te veel klikken zichtbaar zijn. Duurt het te lang, dan ben je je bezoeker kwijt. Weet je niet waar je moet beginnen? Mail of bel ons dan gerust, wij maken jouw website graag samen in orde.