Wat is bouncepercentage in Google Analytics?

Wat is bouncepercentage in Google Analytics?

Wanneer je jouw website aan Google Analytics gekoppeld hebt, kun je heel veel informatie inwinnen over het gebruik van jouw website. In een serie blogs willen we verschillende onderwerpen van analytics verder uitlichten. Deze keer; het bouncepercentage! Wat is bouncepercentage precies en wat kun je met deze gegevens?

Wat is een Bouncepercentage?

Het bouncepercentage percentage geeft aan hoeveel procent van je bezoekers niet meer dan één pagina op je website bekeken heeft. Na het bekijken van deze ene pagina verlaat de bezoeker je website. Dit is dan een bounce. Bijvoorbeeld:

Stel dat op de pagina https://www.prode.nl/nieuws-blog/ 100 bezoeken zijn geweest via de zoekresultaten (organische resultaten) in Google. Als het bouncepercentage 40% is, dan betekent dit dat 40 mensen na het lezen van die pagina de website verlaten hebben. De overige 60 mensen (60%) hebben doorgeklikt naar een andere pagina. Dat kan een van de blogs of nieuwsberichten zijn die vanuit de bezochte pagina toegankelijk zijn, maar het kan ook een pagina zijn die uit het menu toegankelijk is of via een button.

bouncepercentage_google_prode

Een grafiek van het bouncepercentage van 1 maand

Is een hoge bounce rate in Google Analytics slecht?

Per pagina kan het verschillen of een hoge bounce rate in Google Analytics slecht is. Dit heeft te maken met het doel dat de pagina heeft. Is iemand op zoek naar je contactgegevens en komt hij op de contactpagina je website binnen? Dan vindt hij wat hij zoekt en verlaat tevreden weer je site om (waarschijnlijk) contact met je op te nemen. Toch markeert Google Analytics het als een bounce. De bounce rate van een contactpagina heeft doorgaans een hoog percentage. Het is immers een pagina waarop bezoekers vinden wat ze zoeken.

Als Google Analytics een hoog bouncepercentage aangeeft, kan Google daaruit opmaken dat de pagina niet is waar de zoeker naar op zoek was. Hierdoor kan het zijn dat Google de betreffende pagina markeert als niet relevant of minder relevant voor die zoekterm. Het mogelijke gevolg is, dat Google de pagina op een lagere positie in de zoekresultaten laat zien. Zorg daarom dat je het bouncepercentage van je website in de gaten houdt. Het normale bouncepercentage van een website ligt tussen de 40 en 60%.

Bouncepercentage bekijken in Analytics

Het is erg interessant om dit per pagina te bekijken. Hieronder leggen we je uit hoe je bij die gegevens komt in Google Analytics:

  • Ga naar Gedrag
  • Klik op Site content
  • En vervolgens klik je op Alle pagina’s

Je ziet nu per pagina diverse gegevens staan, waaronder het bouncepercentage. Het bouncepercentage toont de bezoeken waarbij de bezoeker alleen die pagina ziet en na het bekijken van die betreffende pagina de site verlaat.

Online Marketing

Wanneer je met Online Marketing (en dan specifiek contentmarketing) bezig bent, is het zeker goed om regelmatig in Google Analytics te kijken wat je bouncepercentage is. Dat kun je over je gehele site bekijken, maar ook voor specifieke pagina’s. Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven en deze via Social Media gepromoot, dan is het goed om te weten of er doorgeklikt wordt na het lezen van dit artikel. Want dat is uiteindelijk wat je wil bereiken met Online Marketing: dat mensen meer betrokken raken. Dat kan bijvoorbeeld door meer te lezen op jouw site. Maar wat als het bouncepercentage heel hoog is; wat kun je doen aan een hoog bouncepercentage?

Verlagen bounce percentage

Hoe kun je het bouncepercentage verlagen? Wanneer het bijvoorbeeld een blog betreft zou je kunnen kijken of je interne links kunt toevoegen naar een van je diensten of producten. Je moet de bezoeker dus een makkelijke manier geven om door te klikken. Neem ze bij de hand en leid ze naar de pagina waar jij ze hebben wilt. Naast je dienst of product kun je ook een interne link toevoegen naar een andere relevante blog. Dat kan ook door onder je blog een paar van je andere relevante artikelen te laten zien. Als laatste kun je een Call to action button toevoegen. Dat is een heel goede manier om de bezoeker door te laten klikken en daarmee het bouncepercentage te verlagen.

Hopelijk hebben we je hiermee wat meer inzicht gegeven in wat bouncepercentage is. Ga er vooral mee aan de slag voor je eigen website. Kijk gerust ook nog even bij onze andere blogs .