Zelf je website optimaliseren

Zelf je website optimaliseren

Na het bouwen van een mooie en goede website, zien we graag grote aantallen bezoekers verschijnen. Daar heb je zelf veel invloed op. Je kunt de vindbaarheid in Google zelf makkelijk vergroten. Wij vertellen je hoe jouw site beter te vinden is.

Je gewenste positie?

In Google sta je het liefst bovenaan op jouw product of dienst. De droomposities zijn de eerste, tweede of derde plek. 61% van de clicks gaan naar deze posities, waarbij 33% voor het eerste resultaat gaat. Door grote concurrenten is dat vaak lastig, maar het streven is om op de eerste pagina van Google te verschijnen.

Natuurlijk kun je adverteren in Google, maar erg effectief is dat niet per definitie. Minder dan 10% van de clicks binnen een zoekopdracht worden gerealiseerd door een betaald zoekresultaat. Veel minder dan je zou verwachten, maar mensen klikken vaak liever op een organisch resultaat, dan op een gekocht resultaat. Er valt dus veel eer te behalen van het optimaliseren van de inhoud op je website. Maar hoe doe je dat?

STAP 1: Maak een plan; wat is bepalend voor mijn vindbaarheid?

De belangrijkste vraag is: hoe komt jouw klant op je website. Waar zoekt hij of zij op? Probeer je vakjargon los te laten, misschien gebruikt jouw klant die termen niet. Dus: welke keywords passen bij jouw bedrijf?

Pas hier de inhoud van je website op aan. Zorg dat je kwalitatief informatief en origineel bent en vermijd lange teksten als deze niet relevant zijn.

Als je actief bent met social media, forums of blogs, dan is zal je website eerder gevonden worden. Je bent op meerdere plekken actief. Zorg dat je gedeeld wordt en zorg voor voldoende reviews.

Links van andere sites zijn heel belangrijk. Hoe meer links Google vindt naar jouw site, hoe hoger je rankt. Hierbij is het belangrijk om een link te krijgen op een website met veel autoriteit. Stel, je staat op de site van de Volkskrant met naam en toenaam, dan krijg je echt bonuspunten! Sta je op een lokale nieuwspagina? Dat is ook goed, maar de bonus is kleiner, maar zeker relevant. Echter, hoe hoger de andere site ‘rankt’ (autoriteit), hoe meer ze van waarde zijn voor jouw site.

Google gebruikt de locatie om zoekresultaten te tonen. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Speelgoedwinkel’, als je in Wijchen bent, dan zal de Intertoys in Wijchen waarschijnlijk bovenaan staan. Dus het is slim om gevonden te worden op de juiste locatie. Verwerk dit in je content en maak een goede Google Mijn Bedrijf pagina.

STAP 2: Je zoekresultaten verbeteren: tijd voor actie!

Op basis van de bovenstaande informatie ga je op zoek naar goede zoekwoorden: waar wil je op gevonden worden? Maak een lijst met passende keywords en keyword combinaties. Heb je een lijst? Onderzoek dan wat het zoekvolume van die woorden zijn. De keywordplanner van Google en ubersuggest helpen je daarmee, ze geven je suggesties en laten je zien wat het zoekvolume is van dat zoekwoord. Al je pijlen richten op één zoekterm waar nauwelijks op gezocht wordt, is niet slim!

Verwerk je keywoorden

Vervolgens moeten de beste zoekwoorden verwerkt worden in je website. Dat kunnen wij voor je doen, maar kun je ook heel goed zelf. Om je daarbij te helpen, installeren wij de Yoast plugin altijd in websites. De Yoast plugin is een geweldige tool en checklist waarmee je zelf kunt zorgen voor een optimaal resultaat in Google. In de plugin kun je een keyword of keyphrase invoeren, die de Yoast plugin gebruikt om je pagina te beoordelen. Vervolgens geeft het je een groen, oranje of rood bolletje als resultaat. Zorg ervoor dat:

  • Je zoekwoord niet te lang is. Één woord is prima, maar gebruik maximaal 4 woorden.
  • Je zoekwoord voorkomt in de:
    • titel
    • eerste paragraaf
    • URL
    • subkop (h2 of H3)
  • Je de zoekterm 3-5 keer in de tekst gebruikt, op een natuurlijke manier. Je tekst moet minstens 300 woorden lang zijn.
  • Je linkt naar andere pagina’s op je eigen website of naar andere websites (bijvoorbeeld naar productpagina’s van het merk dat je gebruikt)
  • Je jouw zoekterm gebruikt als alt-informatie voor je afbeeldingen. Je kunt die omschrijving toevoegen als je een afbeelding uploadt naar je website, of aanpassen vanuit de Mediabibliotheek. Hernoem je afbeeldingen ook voor je ze uploadt naar je website. Ook hierin kun je het zoekwoord – of een synoniem daarvan – gebruiken.

Hierbij zijn groene bolletjes ideaal, maar het is niet erg als er één rood bolletje of een paar oranje bolletjes zijn. Soms is het niet wenselijk of zelfs raar om 300 woorden te schrijven bijvoorbeeld! Een andere slimme truc is om de zoekwoorden te gebruiken in je menustructuur. Ook het invullen van een pakkende tekst bij de meta-omschrijving in de Yoast plugin is een goede strategie: dat is de tekst die zoekers te zien krijgen als jouw pagina naar voren komt in Google.

STAP 3: Je website is nu geoptimaliseerd en dan?

Nu iedere pagina geoptimaliseerd is, is jouw werk nog niet klaar. Het is belangrijke om nieuwe content te blijven maken. Hoe actiever je bent hoe beter, zolang het maar relevant en nieuwswaardig is. Zo krijg je mensen die je website blijven bezoeken, omdat ze willen lezen wat jij schrijft… en meteen blijven plakken om van je diensten gebruik te maken. Houd je content up to date en schrijf nieuwsitems, blogs, plaats video’s, artikelen en meer. Ook het herschrijven van oude artikelen is een handige bezigheid (dat doen we met deze blog namelijk ook ). Zo zorg je ten eerste niet dat er verouderde informatie op je website staat, maar je levert ook semi-nieuwe artikelen met minder inspanningen, die zeker nog relevant zijn.

Deel deel deel

Deel je artikelen en nieuwsitems, je kennis en je mening op social media. Vanuit daar krijgt jouw website aandacht en links van buitenaf. Die links zijn weer erg belangrijk voor je vindbaarheid!

En dan?

Het zou mooi zijn als je dit maar één keer hoeft te doen en het dan goed is en blijft. Jouw vindbaarheid moet je echter koesteren en daar moet je mee aan de gang blijven. Over het algemeen wint ‘veel tijd en energie steken in je website’ het meestal van ‘er slim en snel proberen vanaf te zijn’.

Zorg er dus voor dat je actief met je website bezig blijft, dan komt het vanzelf (hopelijk ) goed!