Wat kan ik zelf doen aan mijn vindbaarheid?

Wat kan ik zelf doen aan mijn vindbaarheid?

Er wordt ons vaak gevraagd hoe je zelf je vindbaarheid in Google kan vergroten. Reden genoeg om hier een artikel over te schrijven.

Je gewenste positie?
In Google wil je het liefst de eerste, tweede of derde positie hebben als er gezocht wordt op de zoekterm waar jij graag op gevonden wilt worden. Als dat dan niet lukt dan in ieder geval op de eerste pagina, want pagina 2 komt bijna niemand meer (minder dan 10% van de bezoekers klikken nog door naar pagina 2). 61% van de clicks gaan naar zoekresultaat 1, 2 en 3, waarvan 33% naar het eerste resultaat gaat.

Vaak worden door bedrijven adwords ingezet maar deze ontvangen eigenlijk minder dan 10% van de clicks binnen een zoekopdracht. Veel minder dan men zou verwachten, logisch vinden wij want het is namelijk geen organisch resultaat, het is een gekocht resultaat. Er valt dus veel eer te behalen van het optimaliseren van je website qua content. Maar hoe doe je dat?

STAP 1: Maak een plan; wat is bepalend voor mijn vindbaarheid?

  1. Eerst moet je jezelf afvragen hoe jouw klant je vindt. Waar zoekt hij of zij op? Probeer je vakjargon los te laten, jouw klant gebruikt deze termen waarschijnlijk niet en hij of zij is degen die zoekt. Dus welke keywords passen bij jouw bedrijf? (14,7%)
  2. Als je dat weet zorg dan dat de kwaliteit van de content van jouw website hierop aansluit. Zorg dat je kwalitatief informatief en origineel bent en vermijd lange lappen tekst als deze niet relevant zijn. (21%)
  3. Social media: als je actief bent met social media, forums, blogs en andere dan is het natuurlijk logisch dat zoekers jou eerder zullen vinden, je bent immers op meerdere plekken actief. Zorg dat je gedeeld wordt en zorg voor voldoende reviews. (15,6%)
  4. Links van andere sites zijn heel relevant, hoe meer referenties / links Google vindt naar je site, hoe hoger je rankt. Hierbij is het ook weer van belang hoe autoritair die sites zijn die naar je linken. Stel je staat op de site van de volkskrant met naam en toenaam, dat rankt natuurlijk hoog. Sta je op een lokale nieuwspagina ook heel goed, maar rankt weer wat minder. Hoe hoger de andere site rankt, hoe meer ze van waarde zijn voor jouw site. (33,8%)
  5. Google werkt met locatievoorzieningen, kijk maar eens op je telefoon, als je locatievoorzieningen aan hebt staan en je zoekt de Intertoys terwijl je in Wijchen bent, dan zal deze meteen bovenaan staan. Dus je moet gevonden worden op de juiste locatie. Dus belangrijk dit in je content te verwerken en om een goede Google Mijn Bedrijf pagina te maken. (8%)
  6. Pluis het gedrag van je bezoeker uit, dit kan goed via Google analytics. Hoe lang blijven ze op je site, klikken ze door of gaan ze na 1 klik weer weg (bouncepercentage). Pas hier de content van je site op aan. (6,9%)

STAP 2: Van plan tot actie!

Bepaal je keywoorden
Op basis van je bovenstaande plan ga je op zoek naar goede zoekwoorden, waar wil je op gevonden worden? Maak dan een lijst met passende keywoorden en keyword combinaties. Ook niet onbelangrijk is om te kijken wat het zoekvolume van die woorden zijn. De keywordplanner van Google en ubersuggest helpen je met die keywoorden, ze geven je suggesties en laten je zien wat het zoekvolume is van dat zoekwoord.

Verwerk je keywoorden
Ok, nu heb je je keywords bepaald en dan moeten ze natuurlijk in je site verwerkt worden en dat kunnen wij voor je doen, maar kun je ook heel goed zelf.
Deze keywords moeten op verschillende plekken voorkomen:

  • Als titel <h1> <h2> en/of <h3>. In CMSMS en WordPress is dat niet anders dan de tekst in de editor selecteren en dan bij stijlen te kiezen voor Kop1, Kop2 en Kop3. In de code worden hier dan zelf de juiste code aan gegeven. (TIP: gebruik maar 1 H1 per pagina)
  • Als je afbeeldingen in je site zet, zorg er dan voor dat die afbeeldingen de juiste naam hebben voor je ze upload, een naam die overeenkomt met een van je zoekwoorden. Als je de afbeelding toevoegt, zorg er dan voor dat er een titel en omschrijving via de editor wordt toegevoegd. Gebruik hier weer je zoektermen.
  • Uiteraard wil je je zoekwoorden in je content verwerken en als het even kan intern laten linken naar de betreffende pagina die daar meer over vertelt.
  • Zorg er ook voor dat je zoekwoorden in je pagina url worden gebruikt. Dit kan bij WordPress door het aanpassen van je permalink en bij CMS Made Simple door in de tweede tab je alias aan te passen. (LET OP: gebruik geen underscore maar liggende streepjes!)
  • Het gebruiken van je zoekwoorden in je meta omschrijving is niet zozeer relevant voor je vindbaarheid, Google rankt hier niet op. Maar dit is wel het stukje tekst wat jouw bezoekers bij Google zien staan. Zorg er dus voor dat die pakkend is en uitnodigt om verder te klikken.
  • Gebruik je zoekwoorden in je hoofdmenu.

Bij onze WordPress website installeren we de plugin van Yoast, deze helpt je om dit allemaal voor elkaar te krijgen!

STAP 3: Je website is nu geoptimaliseerd en dan?

Je on-page optimalisatie is nu gedaan, dit zal je al enorm helpen in je vindbaarheid maar daar hoeft het niet bij te eindigen. Het is belangrijke nieuwe content te genereren. Hoe actiever je bent hoe beter, zolang het maar relevant en nieuwswaardig is. (Je moet natuurlijk uitkijken je volgers niet te vervelen) Houd je content up to date en schrijf nieuwsitems, blogs, plaats video’s, artikelen etc.

Deel deel deel
Last but not least, deel je content! 9 op de 10 nederlanders maakt gebruik van Social Media, maak hier gebruik van, het is gratis! Deel je artikelen en nieuwsitems, je kennis en mening op social media. Want daar gaat het leven en genereer je vanzelf weer meer links van buitenaf, en zoals hierboven aangegeven zijn die links juist weer erg belangrijk voor je vindbaarheid!

En dan?
Het zou mooi zijn als je dit maar één keer hoeft te doen en het dan goed is en goed blijft. Jouw vindbaarheid moet je koesteren en daar moet je mee aan de gang blijven. Dus zorg ervoor dat je actief met je content bezig blijft en up to date blijft, dan komt het vanzelf goed!

Terug naar het overzicht