Webdesign trends

14-06-17 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Webdesign trends

Voor de nieuwste mode moet je winkelen, de nieuwste trends in webdesign hoor je van ons en pas je zelf toe. Ga aan de slag met onderstaande do’s en don’ts en maak jouw website weer helemaal up-to-date.

Responsive maken van je website
Ziet jouw website er prachtig uit op je pc? Geweldig! Maar zorg er ook voor dat je site meeschaalt op smartphones en tablets. Bezoekers verwachten ook op mobiele apparaten een goede navigatie en teksten die zich aanpassen aan de grootte van het scherm. Over een jaar lig je echt achter als je site niet responsive is, dus noteer dit boven aan je prioriteitenlijst.

Content optimalisatie
Wanneer heb je voor het laatst kritisch naar je teksten gekeken? Is het duidelijk wat je aanbiedt en gebruik je de juiste woorden? Met goede content scoor je hoger in zoekmachines en help je de lezer snel te vinden wat hij zoekt. Kort en krachtig leest fijn, maar overdrijf het niet. Google kan je site het beste vinden wanneer een pagina zo’n 350 woorden bevat. Maak deze teksten prettig leesbaar en verwerk er de juiste zoekwoorden in.

Ons SEO-pakket kan je hierbij helpen. In een gesprek stellen we samen met jou vast welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw website. We leggen je uit hoe je die woorden in je site verwerkt en je ontvangt een document vol waardevolle tips. Vooral als je een website hebt die al een aantal jaar online staat, zal je veel profijt hebben van zo’n update.

Cookie meldingen
Gebruik je alleen Google Analytics dan is een cookie melding wettelijk niet nodig. Bezoekers vinden al die meldingen best wel irritant en lezen de voorwaarden waar ze akkoord op moeten geven toch niet. Dus haal de melding gerust van je site. Maar maak je wel gebruik van je bezoekersgegevens dan is een cookie melding noodzakelijk. Bespreek dit even met je webbouwer!

Feedback
Op je site om feedback vragen schijnt tegenwoordig echt niet meer te kunnen. Wij denken daar anders over. Je bent er om elkaar te helpen en het is prettig als iemand je wijst op een spelfout of dode link op je website.

Call to action
Wat moet iemand doen op jouw website? Denk daar goed over na en maak er een knop of veld voor aan. Wil je als basisschool dat ze de nieuwsbrief op je site lezen? Bied dat dan duidelijk aan via een opvallende knop: ‘lees hier de nieuwsbrieven’. Als autobedrijf wil je misschien dat de bezoeker via je site een afspraak maakt voor onderhoud. Maak dan een knop: ‘maak hier een afspraak voor uw onderhoud’.

Bekijk je gegevens in Google Analytics en stel vast waar je bezoeker voor komt. Speel daar vervolgens op in met een duidelijke call to action. Hanteer als regel dat elke pagina 1 call to action nodig heeft. Meer knoppen en velden plaatsen werkt alleen maar verwarrend.

Kleurgebruik
Felle en neon kleuren kunnen niet meer. Zorg ervoor dat de kleuren op je website goed in balans zijn en voorkom schreeuwerige pagina’s. Uiteraard verschilt het per bedrijf of branche hoeveel kleur je ‘mag’ toepassen, maar zorg altijd voor balans.

Hetzelfde geldt voor flat design en grote kleurvlakken. Dit is helemaal hip tegenwoordig, maar als je doorslaat is je site al snel onoverzichtelijk. Alles met mate dus. Dit is een lastig onderdeel van webdesign waarbij we je graag helpen.

Persoonlijk
Anoniem zijn kan echt niet meer. Wees persoonlijk in je teksten, gebruik foto’s, noem namen, kortom: laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je bent geen bedrijf, je bent iemand die bij een bedrijf werkt. Mensen willen met JOU in gesprek en zich een beeld van je vormen. Plaats dus een goede foto van jou (en je team) op de site en vertel iets over jezelf. Ook wanneer je bijvoorbeeld stucadoor bent. Mensen halen jou in huis en willen graag weten wie er over de vloer komt, toch? Dit geldt ook voor social media. Verschuil je niet langer achter de bedrijfspagina en voorzie je profiel van een pasfoto in plaats van je bedrijfslogo.

Clean ontwerp
Houd je site rustig. Juist door het simpel en clean te houden, heb je meer aandacht van je bezoeker. Zorg dat hij snel vindt waarvoor hij komt (call to action!). Bij een mooi webdesign hoort mooi beeldmateriaal. Goede foto’s doen vaak het werk bij een clean ontwerp, ze dienen als basis en regelen de rest van de vormgeving. Kijk maar eens naar www.jbs-advocaten.nl of www.heutink-gennep.nl voor een sprekend voorbeeld.

 

Ook deze pagina kan natuurlijk niet zonder call to action. Wil je jouw website aanpassen aan de huidige trends en kun je wel wat hulp gebruiken? Mail of bel (024-6639149) ons dan voor een afspraak.

Terug naar het overzicht