Webteksten die werken

Webteksten die werken

Nieuwe teksten nodig voor je website? Begin niet domweg met schrijven maar lees eerst onze tips. Ze vormen samen het recept voor de perfecte webtekst en helpen je bij het schrijfproces.

Het gaat niet om jou

Opscheppen over de weg van eenpitter naar multinational is verleidelijk. Praten vanuit je aanbod ook. Het is meteen ook de ideale manier om je bezoeker te laten afhaken, want die wil maar één ding: lezen hoe jij zijn probleem gaat oplossen, tegen welke prijs, met welke voordelen en wat jij anders doet dan je concurrenten.

Mik op 300 woorden

Lange lappen tekst jagen je bezoeker weg, maar doen het wel fijn in Google. Korte tekstjes kan Google nauwelijks indexeren, maar zijn wel lekker scanbaar voor je bezoeker. De gulden middenweg ligt rond de 300 woorden per pagina. Je kunt dan genoeg zoekwoorden kwijt om gevonden te worden in Google en het is een acceptabele hoeveelheid voor je lezer.

Een prikkelende intro

Val op elke pagina met de deur in huis. Vertel je bezoeker meteen waar de pagina over gaat en wat hij kan verwachten. Licht daarbij een tipje van de sluier op zodat hij geprikkeld wordt om door te lezen.

Verleid je lezer

Wat was ook alweer het doel van je website? Juist. Je wilt dat mensen geïnteresseerd raken in jouw product of dienst en contact opnemen. Bied je lezer daarom relevante informatie maar geef niet alles weg. Verleid hem en laat merken dat er meer is. Nodig hem uit om contact op te nemen zodat je in gesprek kan met een potentiële klant. Naast je website is email marketing ook een goed kanaal om je klant te verleiden.

Tussenkoppen

Scanbaarheid is belangrijk. In de ideale wereld leest een bezoeker je tekst van a tot z, maar in de praktijk zal hij eerst even scannen of het interessant genoeg is. Koppen en subkoppen helpen hem daarbij en geven hem de mogelijkheid om alinea’s over te slaan. Daarnaast helpt het jou bij het schrijven: de tussenkoppen vormen het raamwerk van je verhaal.

Bullets

Opsommingen met korte zinnen lezen lekker weg. Heb je een alinea over de voordelen van je product of dienst geschreven? Vat dit dan samen in een rijtje met bullets. Of – nog beter – vervang de alinea door een opsomming waarin je de voordelen voor de klant benoemt.

Witregels

Gebruik witregels om je tekst te breken. Voor ons als ontwerper zijn witregels in teksten soms vervelend. Wij houden van symmetrie en uitlijning, wij willen graag mooie strakke tekstblokken zien. Maar lezers houden niet van samengeperste tekst, daarin raken ze de draad kwijt. Witregels vergroten de leesbaarheid en de scanbaarheid. Doen dus!

Navigatiestructuur

Tot slot: geef de juiste informatie op de juiste plek. Maak verwachtingen waar. Als je bezoeker op de knop ‘Diensten’ klikt, wil hij weten wat je te bieden hebt. Vertel dit dan ook en zet andere informatie op een aparte pagina. Deel je pagina’s logisch in en maak ze makkelijk vindbaar via het menu. Een duidelijke menustructuur helpt je bezoeker bij het navigeren door je website.

Investeer in goede content

Teksten schrijven voor je website is een klus die je niet moet onderschatten. Het webdesign kan nog zo mooi zijn, maar uiteindelijk draait het om de inhoud. Overweeg om het uit handen te geven, een investering die loont als je website eenmaal goed vindbaar is. Wij stellen je graag voor aan tekstschrijvers uit ons netwerk.