Zet jij Facebook al zakelijk in?

24-11-16 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Zet jij Facebook al zakelijk in?

Facebook is een mooi middel om je te verbinden met je klanten. Gebruik je Facebook al privé, maar heb je de stap naar zakelijk nog niet gezet omdat de drempel nog te hoog is? In dit artikel verlagen we die drempel voor je, want Facebook zakelijk gebruiken is minder spannend dan het lijkt.

Voor je begint, is het goed om je te realiseren dat het tijd kost. Je moet willen investeren in het creëren van waardevolle content en het in gesprek gaan met je (potentiële) klanten. Het is zonde om een start te maken met Facebook en na een aantal maanden te ontdekken dat je er al tijden niets mee hebt gedaan. Dat straalt negatief af op je bedrijf. Heb je de tijd en energie om zakelijk met Facebook aan de slag te gaan, dan zijn dit onze tips:

Zakelijke pagina

De eerste stap is het aanmaken van een zakelijke pagina. Je mag hier je persoonlijke Facebook-profiel namelijk niet voor gebruiken. Facebook wil het onderscheid tussen organisaties en mensen duidelijk houden, dus zijn profielen voor gebruikers en zijn pagina’s voor organisaties, evenementen, projecten, etc.

Maak een plan

Het kan best lastig zijn om overzicht te houden en een lijn te bepalen. Een plan helpt dan.

  • Schrijf op wie je wil bereiken via Facebook (je doelgroep voor dit middel) en wat je doel hierbij is. Wil je bijvoorbeeld mensen naar je website lokken, kennis delen of service bieden?
  • Ook is het handig om alvast te bedenken hoe vaak je berichten wilt plaatsen en wat de thema’s van die berichten grofweg zullen zijn. Denk hierbij aan vakkennis delen, persoonlijke informatie, productinformatie en acties.
  • Bedenk wat je wilt uitstralen en wat je wel en niet wilt doen. Stel regels voor jezelf en je personeel op. Berichten verspreiden zich snel via sociale media en wat eenmaal online staat, is niet of zeer lastig weg te krijgen.
  • Bepaal wie verantwoordelijk is voor het bijhouden van Facebook. Wie gaat de content plaatsen, wie reageert er op berichten (positief of negatief) en wie houdt de rode draad in de gaten? Maak iemand verantwoordelijk en geef diegene voldoende tijd voor deze taak.

De content

Als je druk bent met je gewone werkzaamheden, kan Facebook er al snel bij inschieten. Je maakt de kans hierop kleiner door alvast content in te plannen. Een contentplan helpt je overzicht houden, zorgt voor afwisseling en maakt dat je op rustige momenten alvast aan een toekomstig artikel kan werken zodat je straks niet misgrijpt. Je plant de content in op specifieke dagen (en tijden), denk hierbij aan:

  • Vragen die je via Facebook wilt stellen aan je (potentiële) klanten;
  • Wedstrijden, prijsvragen en andere acties;
  • Het aanbieden van coupons;
  • Artikelen waarin je je vakkennis deelt;
  • Filmpjes of foto’s van je diensten in actie;
  • Een kijkje achter de schermen waarin je je werkproces laat zien;
  • Info over wie en wat er achter jouw merk schuilgaan. Plaats foto’s van je kantoor, een teamfoto, een interview met een medewerker: toon de mens achter je product of dienst.

Belangrijk hierbij is dat je interactief bent. Probeer vragen te beantwoorden en ze zelf te stellen zodat het contact voor beiden meerwaarde biedt. Reageren op je volgers is vooral belangrijk als iemand een klacht uit. Klachten gaan vaak snel viral en een adequate reactie kan voorkomen dat het je imago aantast.

De content die je voor Facebook maakt, kun je ook via andere platforms verspreiden. Denk aan Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google +. Wanneer je dit verweeft in je contentplan, heb je straks extra veel resultaat van je inspanningen. Voor alle platforms geldt: zorg voor mooie foto’s of video’s. Die worden hoger gewaardeerd en vaker gedeeld door je volgers.

Adverteren

Met een goed contentplan kun je nu gestaag gaan bouwen aan je groep volgers. Wil je sneller online onder de aandacht komen dan is adverteren op Facebook een slimme zet. Vooral wanneer je een nieuw product wilt lanceren of een mooie kortingsactie wilt promoten. Facebook biedt dan veel mogelijkheden om gericht te kunnen adverteren. Hierbij is het belangrijk je doelgroep voor de advertentie haarscherp in kaart te brengen, dan houd je de kosten in de hand en kom je bij de juiste personen onder de aandacht.

Je kunt zelf instellen waar en hoe vaak jouw advertentie wordt getoond en er zijn veel mogelijkheden om jouw doelgroep goed te bereiken. Qua kosten is Facebook vrij flexibel. Je kunt in de gaten houden hoe je advertentie het doet en welk bedrag je al gespendeerd hebt. De mogelijkheid om hierin dagelijks aanpassingen te doen, maakt dat je zelf veel regie hebt. Kijk voor meer informatie over adverteren en het zakelijk inzetten van Facebook op www.facebook.com/business

Terug naar het overzicht