Zoekwoorden analyse: maakt je website beter vindbaar

Zoekwoorden analyse: maakt je website beter vindbaar

Waarom zou je een zoekwoorden analyse uitvoeren? De voornaamste reden om een zoekwoorden analyse te doen is om meer bezoekers vanuit zoekmachines naar je website te krijgen. Door een zoekwoorden analyse weet je waar mensen op zoeken en – misschien nog belangrijker – waar ze niet op zoeken. Wordt er niet op een zoekwoord in Google gezocht, dan zal je ook geen bezoekers op je site krijgen via die zoekterm. Zorg dus dat je website op de juiste term vindbaar is door een zoekwoorden analyse uit te voeren.

Wat bereik je met een zoekwoorden analyse?

Voor elke pagina op je website schrijf je teksten, of je kunt ze laten schrijven . Optimaliseer deze teksten dan ook meteen door de juiste zoekwoorden te verwerken voor meer organisch verkeer naar je website. Door een zoekwoorden analyse:
• Krijg je inzicht in de manier waarop (mogelijke) klanten zoeken.
• Heb je meer inzicht in je concurrentie.
• Komt de bezoeker direct op de juiste pagina van je website.
• Krijg je meer bezoekers door gebruik van synoniemen.

Zoekwoorden vinden
Hoe ga je nu de zoekwoorden vinden die voor jouw website geschikt zijn? Wij beginnen vaak bij de diensten of de producten van het bedrijf. Zijn er synoniemen voor de woorden? Welke zoekwoorden worden door concurrenten gebruikt? Denk vanuit de bezoeker, wat typt deze in als hij of zij op zoek gaat naar jouw dienst, product of bedrijf? De zoekwoorden vinden is de eerste stap in de zoekwoorden analyse.

Zoekwoorden bepalen
Nu heb je een lijst met zoekwoorden. Hoe bepaal je de zoekwoorden die je het beste kunt gebruiken? Dit vergt enig onderzoek. Via onderstaande punten kun je bepalen welke zoekwoorden geschikt zijn voor optimalisatie.
• Hoe vaak wordt er op de zoekterm gezocht?
• Is het moeilijk om de concurrenten te verslaan (op basis van het aantal backlinks)?
• Hoeveel concurrenten hebben op het zoekwoord geoptimaliseerd?

Op basis van de zoekwoorden analyse maken wij een Optimalisatie rapport met daarin een uitgebreid advies. Niet alleen een advies over welke zoekwoorden geschikt zijn om op te optimaliseren maar ook een advies over linkbuilding en hoe je Social Media kunt inzetten.

Geen zoekwoorden analyse?

En wat als je geen zoekwoorden analyse laat doen? Dan kan het zijn dat je weinig organische bezoekers hebt op de voor jouw bedrijf belangrijke termen. Of dat de bezoekers niet op de voor hun juiste pagina komen, met het gevolg dat de bezoeker weer vertrekt (bounce). En Bounces, die zorgen dat je daalt in je positie van de zoekresultaten.
Ben je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd in het laten maken van een zoekwoorden analyse? Neem dan contact op.