Zoekwoordenanalyse: nut of noodzaak?

23-11-18 - - geschreven door: admin
Zoekwoordenanalyse: nut of noodzaak?

Elke online marketing strategie begint ermee: de zoekwoordenanalyse. De analyse laat zien op welke woorden vaak gezocht wordt en hoeveel concurrenten de zoekterm gebruiken. Hiermee kun je de teksten op je website of voor online marketing campagnes optimaliseren. Is een zoekwoordenanalyse dan nodig als je je website niet voor vindbaarheid wilt optimaliseren?

Ja. Want de zoekwoorden laten je zien waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. En dat ze online op zoek zijn naar een oplossing. Wat is hun behoefte en naar welke oplossing zijn ze op zoek? Misschien heb jij die oplossing maar staat het nog niet zo duidelijk op je site vermeld. Of kun jij die oplossing snel bieden met een vrij eenvoudige wijziging in je aanbod.

Een ander voordeel is dat de zoekwoorden je inspiratie geven voor het schrijven van nieuwe teksten. Dit hoeft niet alleen online te zijn. Voor al je marketing communicatie kun je de zoekwoorden gebruiken. Je weet dan direct welke taal je doelgroep spreekt en kunt goede zoekwoorden combinaties in je tekst opnemen.

De zoekwoorden geven je ook inzicht in de behoefte van je klanten tijdens het beslissingsproces:

  • In de oriëntatiefase zie je veel vragen als: “Wat is…?”.
  • Als de klant concreet heeft wat het probleem is, dan wordt gezocht op “Wat kost…?”.
  • In de volgende fase zijn klanten geïnteresseerd in hoe ze de oplossing kunnen inpassen in de eigen situatie. Zoekwoorden die dan gebruikt worden zijn “Hoe pas ik … toe?”.
  • En tot slot willen ze weten wie ze daar bij kan helpen; daar horen zoekwoorden bij als “support”, “klantenservice” en “hulp”.

En als dat nog niet genoeg is, gebruik de zoekwoordenanalyse dan als vertrekpunt om de marketingstrategieën van je concurrenten te analyseren. Waar scoren zij hoog op? Stel dat ze onverwacht niet hoog scoren op een heel gangbaar zoekwoord, waarop ranken ze dan wèl? Het is interessant om te weten hoe andere bedrijven online worden gevonden en in welke klantbehoeften ze voorzien.

Een zoekwoordenanalyse is dus altijd nuttig. De zoekwoordenanalyse die Prode voor je maakt, is maatwerk. Hij is helemaal afgestemd op jouw bedrijf. Wij geven je dan meteen advies over hoe je de zoekwoordenanalyse kunt gebruiken. Wil jij ook zo’n plan van aanpak? We horen het graag!