De MVO Awards – waarom finalist?

De MVO Awards – waarom finalist?

Afgelopen week stond ons bedrijf in het teken van de MVO Award van het Rijk van Nijmegen. Na meerdere selectierondes waren we erg trots om in de finale te mogen staan samen met 2 andere bedrijven. Bij de MVO award beoordeelt de jury hoe ondernemers bewust omgaan met “people, planet & profit”: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoewel we niet hebben gewonnen, gaf dit ons een goed gevoel want we worden erkend voor onze manier van ondernemen. Wij kiezen niet altijd voor de makkelijkste weg, wel voor de meest duurzame, maar vooral voor de meest respectvolle in onze ogen.

Levende bewijs

Het mooie ervan is, dat we dus het levende bewijs zijn dat je niet een grote onderneming hoeft te hebben om impact te maken op je omgeving. Wij zijn een bedrijf met 14 mensen, gespecialiseerd in webdesign en online marketing. Zeker niet grootschalig, maar kennelijk met genoeg impact om genomineerd te worden en door te stromen naar de finale van de MVO Award. De vraag die we veel hebben gekregen: Wat doen jullie dan aan MVO? Nu, omdat we vele gesprekken gevoerd hebben kunnen we dit eindelijk een beetje uitleggen.

Bewuste keuzes

We kiezen natuurlijk voor de standaard bewuste keuzes: afvalscheiding, elektrisch vervoer, groene leveranciers, etc. Dat is simpel en zouden meer mensen moeten doen. Vooral ons personeelsbeleid en ondersteuning van goede doelen viel op bij de jury. Wij geloven erin dat iedereen een kans verdient en daarom kiezen we dus niet per definitie personeel met de beste papieren (degene die bijvoorbeeld alle kansen in het leven heeft gehad en benut). We kijken naar de persoon voor ons en kijken waar deze persoon vandaan komt en naartoe wil. Dit verhaal doet ertoe. Dit verhaal maakt het verschil. We hebben een nauwe samenwerking met het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en het REA college, om zo mensen die kansen te kunnen geven. We kijken wat verder dan onze neus lang is. Daarnaast vinden we het belangrijk dat ons team lekker kan werken door bijvoorbeeld bewust om te gaan met stress (nauwelijks overwerken) en een gezond lijf (werkfruit, sporten, genoeg vrije tijd). Hierdoor hebben we bijna geen verloop en een laag ziekteverzuim. Iets wat natuurlijk voor ons als werkgever uiteindelijk heel fijn is.

Goede doelen

Ook vinden we het erg belangrijk veel tijd en moeite te steken in goede doelen. Zo ondersteunen we Beat Batten, Speeltuin (stichting) de Blije Dries, Ronald McDonaldhuis Nijmegen, Stichting Koprol en Wijchen Schaatst. Door onze tijd (en dus niet perse geld) in deze doelen te steken, dragen we een steentje bij. Bij Prode geldt het cliché: “Een beter milieu begint bij jezelf”. Men vind het vaak wat wollig klinken maar in onze ogen is dat niet, het is juist stoer en mag eigenlijk meer respect krijgen. Hopelijk verbetert dat de komende jaren en laat online marketing daar nou bij uitstek een goed middel voor zijn .