Google groeit: Wat is Google Analytics 4?

Google groeit: Wat is Google Analytics 4?

Al jarenlang is het ultieme doel van een ondernemer om zo goed mogelijk in Google naar voren te komen. Al onze websites worden gekoppeld aan Google Analytics, het platform van Google waarin je precies kunt zien hoe je website presteert, hoe bezoekers op je website terechtkomen en welke zoekwoorden ze gebruiken. Maar ook Google blijft groeien en zich ontwikkelen. Afgelopen jaar kwamen ze met Google Analytics 4. Wat is het – en wat kun je ermee?  

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4? 

Aan de basis van de techniek is weinig veranderd: er worden nog altijd bezoekersgegevens verzameld en geanalyseerd middels een code op je website. Het grootste verschil is dat het gegevens verzamelt die uit verschillende bronnen komen. Je website, een app: al je communicatiemiddelen worden in kaart gebracht. Er worden meer en andere gegevens verzameld, waarmee je niet alleen je website, maar ook de customer journey kunt analyseren. En hoewel er meer gegevens worden verzameld, is het systeem zelf eenvoudiger en overzichtelijker geworden. Waar je nu kunt kiezen uit ongeveer 150 verschillende rapporten, is dat in Google Analytics 4 teruggebracht tot ongeveer 30 verschillende rapporten. 

Aandacht verschuift naar jouw klant 

Het grootste voordeel van Google Analytics 4 (GA4) is wel dat je inzicht krijgt in de weg die de klant bewandelt om jouw website te bezoeken en wat hij op jouw website doet. Waar voorheen zaken als ‘bouncerate’ en ‘tijd op de website’ ontzettend belangrijk waren, draait het nu om de weg die de klant op jouw website bewandelt. Met behulp van de rapporten in GA4 kun je specifieke onderdelen van de customer journey bekijken. Zo zie je onder ‘Acquisitie’ een overzicht met bestaande en nieuwe klanten en kun je zien welke kanalen nieuwe klanten opleveren. Ook scrollen, clicks en andere acties spelen hier een belangrijke rol.  

Een voorbeeld 

Bezoekt een klant je pagina voor specifieke informatie en vertrekt hij daarna weer? Dan werd je daar voorheen op afgerekend: het verlaten van je website is namelijk een bounce. Nu wordt er gekeken of die klant ook terugkomt en wat de acties zijn. Ook als je klant voorheen je website bezocht, vond wat hij zocht en direct naar de kassa doorklikt was de ‘tijd op de website’ slecht en voor verbetering vatbaar. In GA4 ziet Google het natuurlijk als een succes. Je hebt iets verkocht! Via de statistieken en gegevens van het nieuwe systeem kun je zien welke weg de klant bewandeld heeft… waardoor je die inzichten kunt gebruiken om je website te verbeteren. 

Ingebouwde tag manager 

Een andere grote verbetering is de koppeling tussen Tag Manager en GA4. De Tag Manager is een aanvulling op de oude Google Analytics, waarmee je triggers kunt instellen. Zo kun je instellen dat wordt bijgehouden hoeveel mensen helemaal naar beneden scrollen op een bepaalde pagina, hoe vaak er op een bepaalde button wordt geklikt of hoeveel mensen iets downloaden van je site. Tag Manager is echter een lastig en complex systeem: niet alleen om aan een site te koppelen, maar vooral ook om in te stellen. Die Tag Manager zit nu voor een deel ingebouwd in Google Analytics 4. Dat maakt het koppelen al een stuk eenvoudiger, het instellen is nog altijd een uitdaging. Het prettige nieuws is wel dat GA4 nog altijd in ontwikkeling is en er druk wordt gewerkt aan gebruikersvriendelijke ervaringen. Daardoor komen dit soort gegevens steeds meer binnen handbereik! 

Het nadeel van GA4 

Dat klinkt allemaal heel goed – maar er zitten ook een paar nadelen aan dit nieuwe systeem. Het grootste nadeel is wel: het is een nieuw systeem, dat geen enkel stukje informatie overneemt van het oude. Je moet dus helemaal opnieuw beginnen met het verzamelen van gegevens. Een ander nadeel is dat GA4 nog moet worden opgepakt door andere systemen. Niet alle marketing-programma’s kunnen al overweg met GA4. Ook zul je zelf moeten wennen aan het nieuwe systeem. Functies zitten op een andere plek, je zult misschien niet alle gegevens kunnen vinden die je zoekt… ook het instellen van het nieuwe systeem is anders dan je gewend bent. 

Ons advies voor Google Analytics 4 

Het is duidelijk: Google Analytics zoals wij dat kennen, gaat verdwijnen. Maar de opvolger is nog niet helemaal af. Dat zorgt voor een tweestrijd die vrij makkelijk is op te lossen. Ons advies is om alvast de stap naar Google Analytics 4 te maken, naast je huidige Google Analytics. Zo kan Google alvast gegevens verzamelen over je bezoekers en je website, terwijl je zelf nog alle historische gegevens ter beschikking hebt!  

Ben je klant bij ons en wil je alvast gebruik maken van deze nieuwe vorm van gegevensverzameling? Neem dan contact met ons op!