Hoezo mensen lezen niet? Waarom bezoekers van jouw website wél lezen…
We horen én lezen het vaak: klanten willen geen lange teksten op hun website, omdat mensen toch niet lezen. Of ze willen heel veel teksten van hun website halen, omdat niemand het leest. Wij denken dat het wat genuanceerder ligt.
En je geïnteresseerde bezoeker dan?
Het klopt dat mensen niet lezen, maar alleen als ze niet geïnteresseerd zijn. Zijn ze wel nieuwsgierig naar je bedrijf, product of dienst? Dan scannen en lezen ze alles wat ze willen weten. Het zou niet handig zijn als nou net die informatie er niet (meer) is. Wil je meer bezoekers op je website ontvangen? Zorg dan dat er gevarieerde en relevante informatie te lezen is over jouw bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt.
Er zijn genoeg redenen waarom mensen wél teksten willen lezen op een website. Een van de belangrijkste redenen is dat tekst een eenvoudige en directe manier is om informatie te verkrijgen. Mensen zoeken tegenwoordig eerst op het internet naar informatie over een bepaald onderwerp, en tekst is de meest toegankelijke manier om die informatie te verstrekken. Jouw informatie helpt hen bij het maken van een weloverwogen beslissing. Tekst kan gedetailleerde informatie geven over een product of dienst, waardoor mensen beter in staat zijn om een weloverwogen keuze te maken om klant te worden.
Google moet ook weten wat je doet
Daarnaast helpt tekst bij het verbeteren van vindbaarheid van een website. Het moet een onderdeel worden van de strategie voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je bedrijf. Door relevante en waardevolle tekst toe te voegen aan je website, wordt deze beter gevonden door zoekmachines. Dit leidt tot meer verkeer en dus ook meer potentiële klanten of opdrachtgevers. Google moet namelijk weten wat je doet. Hoe meer relevante informatie je op je site zet over jouw bedrijf, hoe beter Google begrijpt wat je doet. Zo wordt je website niet alleen beter vindbaar, maar zul je ook getoond worden bij de juiste zoekopdrachten.
Hoe pak je dat dan aan?
We zeggen niet dat je zomaar heel lange teksten op je website moet plaatsen. Ons advies is dat korte teksten laat zien, met doorklikmogelijkheden naar andere pagina’s. Zo kunnen bezoekers zelf bepalen welke informatie zij willen lezen. Met de nadruk op “welke ZIJ willen lezen”: dankzij deze tactiek zorg je dat je bezoeker snel kan lezen wat voor hen belangrijk is en niet wat je graag over jezelf vertelt. Vertel wat je doet of wat jouw producten voor de bezoeker kan doen… en vooral waarom dat belangrijk genoeg is voor hen om tot actie over te gaan.
Tekst is een krachtige tool voor het overbrengen van informatie. Het helpt je bezoeker bij het maken van weloverwogen beslissingen, het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een sterk merkimago. Bovendien helpen langere teksten bij de zoekmachineoptimalisatie. Daarom moet je juist wel langere teksten op je website plaatsen.