Kleurenpsychologie als tool voor functioneel kleurgebruik op je website  

Kleurenpsychologie als tool voor functioneel kleurgebruik op je website  

Website kleuren kiezen zo gepiept? Think twice, want het is een belangrijk aspect voor je merkpositionering. Misschien heb je al heel wat uurtjes op de klok zien wegtikken, omdat je je hoofd aan het breken was over het perfecte kleurenpalet voor jouw huisstijl. Dat begrijpen wij maar al te goed, want het kiezen van de juiste kleuren gaat heel wat stappen verder dan een persoonlijke voorkeur.

Het kruisje is snel gevonden, wanneer de kleuren op jouw website de verkeerde emotie oproepen. En dat wil je vermijden. In deze blog helpen we jou op weg om de juiste kleuren te kiezen voor je website met behulp van kleurenpsychologie, zodat de conversie verhoogt. Met als resultaat dat jij meer klanten blij maakt met jouw diensten en producten.

De kracht van kleurenpsychologie

Het is essentieel om kleurenpsychologie te begrijpen voordat je een selectie voor jouw huisstijl kleuren maakt. Je wilt de aandacht van je bezoeker trekken, vasthouden en daarna actie laten ondernemen. Kleuren zijn hiervoor een krachtige tool, omdat ze het brein beïnvloeden, een emotie oproepen en effect hebben op het onderbewustzijn. Op basis hiervan maken we keuzes. Het kiezen van de juiste kleuren zorgt voor meer conversie. Daarentegen kan het kiezen van de verkeerde kleur ervoor zorgen dat de bezoeker een uitvlucht zoekt bij het kruisje.  

Een sterk online merk, beschikt over kleuren die aansluiten bij de merkidentiteit en weerspiegelt de kernwaarden. Ga eens bij jezelf, maar ook vooral bij de doelgroep na wat de associatie is bij bepaalde kleuren. Welk gevoel roept de kleur blauw op? Betrouwbaarheid en veiligheid? Veel zorgverzekeringen gebruiken deze kleur. Misschien vind je het juist saai of behouden… En wat voel je bij de kleur rood? Gevaar of juist kracht en passie? Denk je bij groen aan duurzaamheid, het milieu of verse producten? Welk product of dienst verkoop je en welk gevoel en welke uitstraling past hierbij? 

Een sterk kleurschema voor een herkenbare branding

Door een consistente huisstijl te creëren, zorg je voor herkenbaarheid en continuïteit. Herkenbare kleuren doen gelijk een lichtje branden bij jouw doelgroep en zorgen voor een duidelijke associatie met jouw merk. Houdt het overzichtelijk en selecteer niet een hele reeks aan kleuren. Met meer dan drie of vier kleuren zorg je voor een mooi en herkenbaar geheel. Een handige tool voor het selecteren van branding kleuren is de kleurentool van Adobe.

Je weet nu meer over kleurenpsychologie en het belang van kleuren die bij je merk passen. We geven graag wat voorbeelden. Zo kozen we voor dierenkliniek Kwint frisse kleuren die een warme uitstraling hebben. En voor The A-Collection selecteerde we lichte kleuren, waardoor de designer items goed tot hun recht komen. In ons portfolio vind je nog meer voorbeelden van herkenbare huisstijlen.

Functioneel kleurgebruik voor een betere conversie

Opvallende call-to-action buttons zorgen voor een hogere conversie op je website en een prettigere gebruikservaring voor de website bezoeker. Het is de button die ervoor zorgt dat er een actie wordt ondernomen op je website. Denk aan het aanvragen van een offerte, het afrekenen van een product of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Deze knoppen zijn essentieel, want hiermee zorg je voor de conversie op je website.

Tips voor juist kleurgebruik voor een call-to-action:

  • Zorg dat de call-to-action button opvalt. Dit doe je door kleuren te gebruiken die contrasteren met de rest van de pagina.
  • Een gele button met witte letters, daar gaan onze rugharen van overeind staan. De tekst is zo namelijk onleesbaar en zal niet aanzetten tot actie.
  • Blij met de kleurselectie? Test ze ook even op wat verschillende apparaten en schermformaten. Het kan namelijk zo zijn dat het niet op elk apparaat hetzelfde effect geeft.

Meer informatie nodig over kleurenpsychologie en het kiezen van functionele kleuren?

Kom je er zelf nog niet helemaal uit en wil je meer informatie over kleurenpsychologie voor het kiezen van je website kleuren? Voor een webontwerp gaan we samen om de tafel zitten om een mooi, uniek en passend webontwerp te maken voor jouw bedrijf. Hierbij kijken en geven we advies over correct kleurgebruik voor een optimale conversie. Samen creëren we een sterk online merk. Lees meer over onze aanpak en neem vrijblijvend contact met ons op via: project@prode.nl. Samen creëren we een sterk online merk.