Wat is het effect van pop-ups op je SEO?
Pop-ups zijn een manier om te zorgen voor conversie op je website. Gemiddeld klikt 37,5 % door via een pop-up. Dus het kan een goede optie zijn om verkeer op je website om te zetten in verkopen of leads. Maar je moet er wel voor zorgen dat de pop-up gebruikersvriendelijk is. Want het kan er ook voor zorgen dat bezoekers geïrriteerd raken.
Wanneer toon je de pop-up?
Wanneer je een pop-up op je website toont, zorg dan dat die pas verschijnt enkele seconden nadat de bezoeker heeft gescrold. Of wanneer de bezoeker de website probeert te verlaten. Nog een andere optie is om de pop-up pas te tonen als de bezoeker naar een tweede pagina doorgeklikt is. Stel je pop-up zo in dat hij maar één keer getoond wordt aan de bezoeker.
Sluitknop
Het is belangrijk om een gebruiksvriendelijke sluitknop aan je pop-up toe te voegen. Want je wilt niet dat bezoekers je website verlaten omdat ze de pop-up niet snel genoeg kunnen sluiten. Zorg dus dat de bezoekers de pop-up ook eenvoudig weg kunnen klikken en daardoor verder kunnen kijken op je website.
Pop-up op mobiel
Bij de mobiele versie dien je er voor te zorgen dat de pop-up maar een kleine hoeveelheid van het scherm inneemt. Houd hiervoor 20 tot 30 % van het scherm aan. Daarnaast is het belangrijk dat de sluitknop op mobiel groot genoeg is om de pop-up te kunnen sluiten.
Wel of geen pop-up op je website?
Uit enquetes blijkt dat een zo’n 80% van de internetgebruikers een hekel hebben aan pop-ups. Dus als je een pop-up plaatst, zorg dan voor een gebruiksvriendelijke! En zorg dat het een zinvolle pop-up is. Wil je hier advies bij? Neem dan contact met ons op via project@prode.nl.