3 misvattingen over online marketing

26-02-20 - - geschreven door: admin
3 misvattingen over online marketing

Het is wel duidelijk dat online marketing een stevige en prominente positie in ons dagelijks leven heeft ingenomen. Een knappe prestatie, aangezien het internet nog niet zo lang gemeengoed is in huishoudens. Aangezien de ontwikkeling van deze communicatiestroom zo’n steile ontwikkeling heeft doorgemaakt, zijn er veel misvattingen over online communicatie. Wij hebben 3 misvattingen over online marketing samengevat:

Misvatting: Mensen lezen niet

Natuurlijk lezen mensen wel! Het idee om zo min mogelijk tekst op een pagina te zetten, is compleet onterecht. Mensen willen geïnformeerd worden. Ze zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen. Wanneer ze dat antwoord vinden, zijn ze zeker bereid om te lezen. Lange stukken tekst, zelfs. Bloemige teksten die nergens toe leiden, zullen daarbij snel worden overgeslagen. Dat wil je niet hebben. Schrijf dus teksten met een meerwaarde, teksten die mensen willen lezen. Gebruik opsommingen, deel tekst op met kopjes en gebruik illustraties om je boodschap over te brengen. Daarmee deel je kennis en ziet Google jouw website als een expert… waarna de zoekmachine meer bezoekers naar je website zal sturen.

Misvatting: hoe meer bezoekers, des te beter je website

Veel marketeers kijken wekelijks verlekkerd naar de statistieken van Google Analytics. Hoe hoger het aantal bezoekers, hoe beter. Maar dat zegt natuurlijk niets over het aantal conversies dat een website heeft, of hoe goed een website gelezen wordt. Het is bovendien erg makkelijk om mensen naar je website te halen met loze beloftes of lokkertjes. Maak daarom vooral gerichte content, welke interessant en relevant is voor je bezoekers. Zeg nu zelf: heb je liever 500 bezoekers per maand waarvan er 400 met een tevreden gevoel wegklikken en bovendien 100 iets van je willen, of een website met 5000 bezoekers waarvan er 4800 direct ontevreden wegklikken omdat ze niet vinden wat ze zoeken?

Misvatting: Google als zoekmachine

In de beginjaren van Google fungeerde de zoekmachine voor webshops en websites. De afgelopen jaren is Google steeds meer een antwoordmachine geworden, waarbij kort en bondig antwoord wordt gegeven op specifieke vragen. Hoe laat vertrekt de bus? Wat kost een ticket naar Wenen of Hoe maak je de lekkerste brownies? Google haalt die content van de website en toont het antwoord boven de zoekresultaten. Er klikken dan ook minder mensen door naar een website: was dat een aantal jaren nog 70%, nu klikt nog maar 46% van de mensen door voor meer informatie. Desondanks geeft Google je wel credits voor het antwoord: jouw expertise wordt beloont middels een prominente plek in de zoekresultaten, met naamsvermelding (en een link). Het bieden van relevante tekstuele informatie wordt daardoor steeds belangrijker!

Wil jij meer resultaten behalen uit je online marketing ? Wij denken graag met je mee!