Dilemma: effecten op je website

Dilemma: effecten op je website

Vind jij het ook zo leuk om allerlei bewegende effecten op je site te hebben? Realiseer je dan goed dat dit iets doet met je laadtijd. Een balans vinden tussen die twee is dan dus erg belangrijk. En vraag je ook af hoe je het zelf ervaart als je een website met effecten bezoekt, dan kan je beter die balans vinden 😉

Afleiding door bewegende items

Bewegende items kunnen ervoor zorgen dat bezoekers afgeleid worden. Bijvoorbeeld wanneer je een stuk tekst begint te lezen en daaronder komt ineens van links of rechts een afbeelding tevoorschijn. Je blik wordt daardoor even van de tekst weggehaald. De bezoeker van de tekst weghalen is vaak niet wat je wilt. Dus dan is het een goede keuze om de beweging weg te laten.

Functionele effecten

Sommige bewegingen kunnen functioneel zijn, zoals een pop-up die getoond wordt bij het verlaten van de website. Wanneer je besluit een functioneel effect op je website te plaatsen, zorg er dan altijd voor dat het gebruikersvriendelijk is en niet meer doet dan nodig is. Een leuk voorbeeld is op de website van Lagusski.nl, daar hebben de logo’s van de merken een effect als je er met de muis overheen gaat. Zo’n hover is een subtiel effect waarmee je de bezoeker duidelijk maakt dat hij er op kan klikken.

Effecten op je website, doe het bewust

Het is erg leuk om effecten toe te voegen aan je website, maar maak er geen kermis van. En houd het beperkt tot enkele effecten. De effecten moeten sturend werken en niet alleen mooi als vormgeving zijn. Wanneer je door ons een website laat maken, zullen we altijd zorgen dat er balans is tussen de bewegende effecten en de gebruikersvriendelijkheid voor de bezoeker.