Heb jij al een goede pay-off?

Heb jij al een goede pay-off?

  • Just do it!
  • Alles voor een glimlach
  • Als jij wij wordt
  • Biertje?
  • De normaalste zaak van de wereld
  • Een sterk online merk

Bovenstaande pay-offs zijn van bekende bedrijven. Weet jij van welk bedrijf ze zijn? * Het is knap als je met zo’n pay-off een bedrijf of merk kunt herkennen. Hoe vaker mensen jouw bedrijf herkennen, des te sneller zullen ze jouw bedrijf onthouden. En dat is wat je wil. Maar hoe kom je tot een goede pay-off?

Een pay-off is een bedrijfspresentatie in minivorm. Daarom moet je eerst goed weten waar jij met je bedrijf antwoord op wil geven. Waarom is jouw bedrijf er en waarom kiezen mensen voor jou? Als je dat helder hebt, ga dan na welke marktpositie je momenteel hebt en waar je naar toe wilt. Dit zegt iets over je drijfveren; wil je de beste zijn, de snelste, de vriendelijkste, de goedkoopste en waarin onderscheid jij je van de rest.

Dan komt het leukste gedeelte (vinden wij)! Met de antwoorden op bovenstaande vragen in je achterhoofd ga je heel veel zinnen bedenken met daarin de naam van je bedrijf, je markt, je product, je doel of de normen en waarden die passen bij jouw bedrijf. Haal de leukste zinnen eruit; wat spreekt je er in aan? Hussel die door elkaar en laat het even bezinken. Soms heeft het tijd nodig om met een goede pay-off te komen. Als je geluk hebt, weet je het meteen.

Selecteer drie zinnen en leg die voor aan enkele klanten en medewerkers. Tot welke pay-off voelen zij zich het meeste aangetrokken? Wat vinden je klanten de beste minibedrijfspresentatie? En je medewerkers? Zij willen trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken. Betrek ze bij het bedenken van de pay-off en het zijn je beste ambassadeurs.

Let op voor al te creatieve pay-offs. Bedrijven als Apple en Nike komen hier wel mee weg. Voor een beginnend bedrijf moet die naamsbekendheid juist eerst groeien. Een pay-off die snel laat zien wie je bent en wat je doet, werkt dan het best.

Als je uiteindelijk een pay-off hebt gekozen, benut die dan goed! Laat ons het naar iedereen communiceren. Op je website, social media, advertenties en in al je andere marketing uitingen. Want met Prode krijg je een sterk online merk!

*Nike, Cool Blue, Prenatal, Heineken, Hema en Prode!