IP-ban: wat is dat, hoe werkt het, hoe voorkom je het en hoe kom je er van af?

IP-ban: wat is dat, hoe werkt het, hoe voorkom je het en hoe kom je er van af?

Je probeert in te loggen op de backend van je website, maar je komt niet ingelogd. Erg vervelend! De meest voorkomende oorzaak is dat je wachtwoord of je gebruikersnaam/emailadres verkeerd is. Wanneer dit meerdere keren achter elkaar gebeurt, krijg je een IP-ban. Een IP-ban is bedoeld voor de beveiliging van je website. Eventuele hackers lopen namelijk ook tegen een IP-ban aan als ze je website in willen komen.

Wat is een IP-ban?

Een IP-ban wil zeggen, dat je geen toegang meer hebt tot de website vanaf een betreffend IP-adres. Dit geldt voor zowel de backend, als de website zelf. Dus als een collega op kantoor een IP-ban veroorzaakt, betekend dit dat iedereen die van hetzelfde IP-adres gebruikt maakt, ook niet die betreffende website kan bekijken. Vermoed je dat je een IP-ban hebt. Bezoek de website op je mobiel via je mobiele netwerk. Daarop heb je een ander IP-adres. Als de website dan wel getoond wordt, kun je er zeker van zijn dat je op kantoor een IP-ban hebt.

Wat kun je aan een IP-ban doen?

Dat is een kwestie van wachten. Na ongeveer 30 minuten is de IP-ban opgeheven en kun je weer op (de backend van) de website terecht. Om te zorgen dat je geen IP-ban krijgt is het dus belangrijk om te zorgen dat de personen die in de backend van de website werken, de goede inloggegevens gebruiken. Wanneer je regelmatig een IP-ban krijgt, kunnen we je IP-adres toevoegen aan een whitelist. Hierdoor zal je vanaf dat IP-adres geen IP-ban meer krijgen.