Mobile first… of toch second?

Mobile first… of toch second?

Als je met een webdesigner praat, hoor je vaak dezelfde boodschap. Websites moeten worden gebouwd als ‘Mobile First’. Gericht op mobiele apparaten dus. Waarom? Omdat Google dat zegt. En dan is het zo. Toch durven wij daar vraagtekens bij te zetten. Wij vinden namelijk dat mobile technieken op een tweede plek komen. Waarom? Dat zullen we je vertellen.

Veel mobiele gebruikers

Natuurlijk komt het devies van Google niet uit de lucht vallen. Google krijgt van vrijwel alle websites ter wereld de statistieken onder ogen: ze weten echt wel waar ze het over hebben. Het zal ook zeker zo zijn dat misschien wel 75% van alle website bezocht wordt vanuit een smartphone of tablet. Als webbouwer moet je daar rekening mee houden.

Hoe anders is een mobiele website?

Je zult je misschien afvragen wat er nu anders is aan een mobiele website dan aan een normale website? Als het goed is zie je als eindgebruiker ook niet heel veel verschillen. Goede webbouwers zorgen ervoor dat de mobiele website en de standaard website heel erg op elkaar lijken. Ze gebruiken dezelfde kleuren, soms zelfs dezelfde lettertypes en laten dezelfde afbeeldingen zien. Toch zitten er heel wat verschillen in een goede mobiele website en een website die je op een computer bekijkt. Heel simpel uitgelegd: een mobiele website bekijk je verticaal, terwijl een desktopversie horizontaal bekeken wordt. En dan hebben we het nog niet eens over de technische beperkingen van smartphones. Of het feit dat je op een smartphone heel anders moet omgaan met knoppen, menu’s en zoekvensters.

Waarom mobile second?

Vanuit Prode werken we vooral in de b2b-markt. In dit marktsegment wordt nog altijd het meeste gebruikgemaakt van computers, en dus ook browsers. De bezoekers van onze website gebruiken dus een normale desktop – en die bezoekers willen we voorzien van een optimale website. Wij gaan dus voor desktop first! Zo kunnen we de bezoekers de best mogelijke versie voorschotelen, met call-to-action buttons op de juiste plekken, fraaie lay-outs, slideshows en overzichtelijke menu’s.

Wat zien de mobiele bezoekers?

Wanneer je een normale website op een smartphone bekijkt, dan heb je geen prettige ervaring. Je ziet ze nog wel, maar het kan echt niet meer. Tekst is te klein, menu’s zijn niet bruikbaar. Daarom maken we al onze websites responsive: ze reageren op het gebruikte apparaat. Krijg je een bezoeker vanuit een computer? Dan wordt de normale website getoond. Gebruikt je bezoeker een smartphone? Dan wordt de mobiele versie getoond.

Perfecte ervaring

Wij vinden het belangrijk dat de bezoeker van jouw website de best mogelijke ervaring voorgeschoteld krijgt. Dat houdt dus in dat we niet altijd onze websites ontwerpen volgens de Mobile-First trend, waarbij je op een desktop ook de mobiele website aangeboden krijgt. Nee, wij ontwerpen dus een versie voor de computer en een responsive versie voor mobiele apparaten. Bezoekt iemand vervolgens je website? Dan wordt automatisch de keuze gemaakt om de beste optie aan te bieden. Zo weet je zeker dat jouw bezoeker altijd de perfecte ervaring krijgt!