Niemand leest nieuwsbrieven… Of toch wel?

Niemand leest nieuwsbrieven… Of toch wel?

Wanneer wij onze klanten advies geven over online marketing horen wij wel eens: ‘nieuwsbrieven? Die leest toch niemand?’… Dat vinden we zonde, want nieuwsbrieven worden écht nog wel gelezen, mits je het goed aanpakt. Wij vinden dat het er niet om gaat wie je nieuwsbrief níet leest, maar wie je nieuwsbrief wél leest… Daarom delen we graag onze tips met jou, zodat je je e-mailmarketing naar een hoger level kunt tillen.

Maak onderscheid tussen verschillende doelgroepen

De eerste tip is meteen één van de belangrijkste. Veel van onze klanten hebben meerdere doelgroepen op wie zij zich richten. Andere bedrijven bijvoorbeeld, maar ook consumenten. Dan is het ontzettend belangrijk om daar onderscheid in te maken in je nieuwsbrief. Een klant wilt op een andere manier benaderd worden dan een potentiële business partner. Het onderhouden van verschillende verzendlijsten is dan ook van groot belang. Ja, er kan veel tijd in zitten om alle contacten onder te verdelen in de juiste lijsten… maar dan weet je wel zeker dat het nieuws dat zij voor zich zien écht relevant is voor hen.

De onderwerp regel…

Nog steeds zien we het gebeuren: ‘Nieuwsbrief februari 2018’. Staat hier iets in dat voor de lezer uitnodigt om de mail te openen? Wordt er een tipje van de sluier weggegeven? Nee, dus is de kans al klein dat de nieuwsbrief geopend wordt. Júist de onderwerp regel van je nieuwsbrief kan de lezer aansporen om de mail te openen. Bijvoorbeeld door een actie te bedenken en deze actie te noemen in de onderwerp regel. Of door te denken vanuit de klant, die wilt immers wat aan de informatie hebben. Geef bijvoorbeeld tips of een gratis whitepaper weg. Dit soort extraatjes zijn ideaal om te vermelden in een pakkende onderwerp regel.

De beste tijden om uit te sturen zijn…

Uit onderzoek is gebleken dat het wel degelijk een groot verschil maakt wanneer je je nieuwsbrief uitstuurt. Wat wij merken is dat veel mensen een nieuwsbrief niet goed plannen. Ineens moet er een nieuwsbrief uit, het liefst zo spoedig mogelijk. Wanneer dat moment is, dat maakt dan niet uit. Maar eigenlijk maakt het juist wél uit. Wist je bijvoorbeeld dat de maandag het slechtste moment is om je nieuwsbrief uit te sturen? Dit komt omdat veel mensen, zowel zakelijk als particulier, op maandag ontzettend te druk zijn met de start van de week. Je nieuwsbrief zal tussen de stapel andere nieuwsbrieven belanden en waarschijnlijk aan het einde van de dag naar de prullenbak gesleept worden. Voor zowel b2c als b2b is de dinsdag en donderdag ochtend, liefst voor 10.00 uur, het beste tijdstip. Op deze dagen worden de nieuwsbrieven namelijk het vaakst geopend. Voor consumenten geldt dat de zaterdag en de zondag de meest ideale dagen zijn om je nieuwsbrief uit te sturen.

Houd het kort maar krachtig

Zodra iemand je nieuwsbrief geopend heeft wil je niet dat diegene direct weg klikt omdat de inhoud hem of haar niet aanspreekt. Een grote lap tekst, zonder enige opmaak die het overzichtelijk maakt, zal snel weg geklikt worden. Werken met vlakken en blokken waar korte stukken tekst in staan werkt al beter. Het liefst ook met ‘lees meer’ buttons. Dit houd de nieuwsbrief kort en wanneer de lezer meer wilt weten zal hij of zij op de lees meer knop klikken. Als deze verwijst naar je website of blogartikel, dan heb je er ook weer pageviews bij . Te drukke kleuren en te veel of te grote afbeeldingen schrikken ook af. Probeer je qua inhoud te bedenken: wat oogt prettig en leest fijn voor mijn lezer? Met deze tips in je achterhoofd weten wij zeker dat je nieuwsbrieven gelezen worden.