Online vindbaarheid: Google AdWords vs. Bloggen

17-04-18 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Online vindbaarheid: Google AdWords vs. Bloggen

Google AdWords vs. bloggen: met welke van de twee kun je nu het beste aan de slag gaan om je online vindbaarheid te versterken? Of kan het ook beide? We leggen je graag uit wat de voor- en nadelen van beide kanalen zijn en wat wij je aanraden. Lees mee en doe je voordeel met onze tips!

Google AdWords

Laten we voorop stellen dat we bij Prode groot fan zijn van organische vindbaarheid. Met Google AdWords maakt het niet uit hoe goed je online vindbaarheid is; door het inzetten van AdWords verschijn je sowieso bovenaan de zoekresultaten in Google. De voordelen hiervan zijn dat je door middel van zoektermen een advertentie kan instellen waardoor je boven je concurrentie komt te staan. Nadeel: de kosten kunnen hoog oplopen! Ook vinden wij het persoonlijk een nadeel dat je met een advertentie minder oprecht overkomt dan wanneer je organisch bovenaan staat. Hoe vaak klik jij op advertenties? Zelden tot nooit? Precies, je staat wel bovenaan in Google, maar advertenties aanklikken doet bijna niemand. Daarom is het de vraag of je het waard vind om (hoge) advertentiekosten te betalen om bovenaan te staan, terwijl lang niet iedereen op advertenties klikt…

Bloggen

Wij zijn een groot voorstander van bloggen! We vinden zelfs dat iedereen met een eigen bedrijf zakelijk zou moeten bloggen. Waarom? Bloggen op je eigen website brengt geen extra kosten met zich mee. Blogs zijn daarnaast bij uitstek geschikt om gerichte zoekmachineoptimalisatie in toe te passen. Zo kun je de online vindbaarheid van jouw bedrijf vergroten door je blogs. Daarnaast vinden wij het oprechter en betrouwbaarder overkomen als je website bovenaan staat door zoekmachineoptimalisatie. We kunnen zelfs nóg een voordeel noemen: met blogs heb je ook meteen input voor je social media content. Zo delen wij onze blogs meerdere malen op Twitter, LinkedIn en Facebook. Dit kan je al snel extra verkeer opleveren, wat je positie in Google ten goede komt. Het enige nadeel van bloggen? Het kost je al snel veel tijd.

Dus: kiezen voor Google Adwords of bloggen?

Dat hangt helemaal af van jouw doelstellingen. Wil je snel resultaat zien? Dan kun je met AdWords beginnen, bijvoorbeeld totdat je website wat beter vindbaar is. Wij zien echter meer voordelen in bloggen dan in AdWords, dus wat wij onze klanten vaak adviseren is om te investeren in zoekmachineoptimalisatie en dit toe te passen op de website maar met name ook in blogs. Ook is het belangrijk om dit bij te houden, zodat je minimaal twee keer per maand een blog kunt publiceren. Op langere termijn zul je zien dat Google je beloond voor je inspanningen!

Heb je vragen over Google Adwords of bloggen? Wij kunnen je helpen met alle vormen van online marketing. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Terug naar het overzicht