Terugkijkend op 20 jaar webdesign

Terugkijkend op 20 jaar webdesign

Ik sta er niet al te vaak bij stil, maar inmiddels ben ik al 20 jaar actief met webdesign. In die 20 jaar is er ontzettend veel veranderd. Niet alleen binnen Prode, maar ook binnen het vakgebied waarin ik actief ben. Webdesign en het internet hebben een enorme vlucht genomen. Dat maakt mijn werk ook zo uitdagend en leuk – we blijven nieuwe technieken en mogelijkheden ontdekken om websites veelzijdiger, mooier en beter vindbaar te maken. Laten we eens een kijkje nemen wat er de afgelopen jaren is veranderd:

2001

Websites zijn niet veel meer dan visitekaartjes, een koppeling naar de buitenwereld. Webshops zijn nog geen gemeengoed. Het internet wordt vooral gebruikt voor het opzoeken van gegevens en algemene productinformatie. Een website is statisch en wordt direct in geprogrammeerd in HTML.

2002

Vanaf 2002 is Google ook in het Nederlands beschikbaar. Vanaf dit moment begint eigenlijk de strijd om de felbegeerde eerste plek, hoewel de echte aandacht daarvoor (en concrete mogelijkheden om die plek te beïnvloeden) pas later komt.

2004

De consumenten krijgen steeds snellere internetverbindingen. Waar in 2001 nog heel wat mensen inbelden met een modem, zijn mensen vaker continu online met snellere verbindingen. Webbouwers maken daar graag gebruik van en gebruiken meer en grotere afbeeldingen, filmpjes en (Flash) animaties in hun websites.

2009

CMS-systemen bewijzen hun populariteit. Met een CMS (Content Management System) is het ook voor de onervaren gebruiker makkelijk om content toe te voegen of te wijzigen aan hun eigen website. Veel mensen beginnen een website als subdomein onder bijvoorbeeld wordpress.com, maar we zien ook meer bedrijven die de overstap maken naar een CMS onder hun eigen domeinnaam. Wij gebruiken in deze periode vooral CMSMS, later maken we de overstap naar WordPress.

2010

De strijd om de vindbaarheid barst pas goed los in 2010, wanneer SEO begint aan zijn opmars. Iedereen gaat zijn website optimaliseren volgens de normen en wensen van Google, om zo hoger in de zoekresultaten te komen. Een continue strijd, want Google verandert nogal eens van strategie. Niet alleen teksten worden geschreven en herschreven op de meest gebruikte zoekwoorden, ook technische optimalisaties zijn in zwang. Onze dorpsgenoot Joost de Valk brengt in 2010 zijn eerste versie van de Yoast SEO plugin uit, die nog altijd actueel en populair is.

2013

Vanaf 2007 is het mogelijk om een heuse smartphone in bezit te hebben, waarmee de wereld aan je voeten ligt. Het duurt even voor er een systeem is dat websites optimaal zichtbaar maakt op smartphones. Vanaf 2013 kunnen we responsive websites maken. Deze websites hebben meerdere vormgevingen: deze schaalt namelijk mee op computers, tablets en smartphones. Zo profiteert iedereen van een optimale gebruikservaring.

2017

Social media is echt een must-have voor je bedrijf. Dan hebben we het nog niet eens over het inzetten van influencers, maar voor de uitingen van jouw eigen bedrijf. We zien ook verschuivingen tussen de platformen. Twitter was voor de zakelijke markt als eerste aan de beurt, al snel ontdekten veel bedrijven ook Facebook. Inmiddels wordt ook Instagram ingezet als contactmiddel met de eindgebruiker. Ieder medium heeft zijn eigen doelgroep en bereik, maar het is belangrijk dat je te vinden bent op social media en daarmee je doelgroep bereikt.

2018

Gebruiksgemak van websites komt steeds meer op de eerste plek. Veel webbouwers zijn de afgelopen jaren doorgeslagen in hun vormgeving, met filmpjes, animaties en allerlei franjes. Daarbij zijn ze de gebruiker uit het oog verloren. De aandacht verschuift naar de gebruiksvriendelijkheid van de website, met opvallende buttons, toegankelijke menu’s en een overzichtelijke indeling. Helderheid in vorm en functie.

2020

Structured Data is een belangrijk aandachtspunt in websites. Google graaft steeds dieper op websites en krijgt steeds meer websites voor de kiezen. Kun je alle gewenste gegevens op een presenteerblaadje bij Google aanbieden? Dan krijgt jouw website een streepje voor. Denk daarbij aan gegevens voor je bedrijfslocatie, maar ook productinformatie, contactgegevens, koppelingen met social media: wij programmeren het allemaal in op je website, zodat Google precies weet wie jij bent en waar je voor staat. Het is voor veel mensen tegenwoordig mogelijk zelf een website in elkaar te zetten. Maar wil je echt goed scoren, adviseren we je toch een webbouwer in te schakelen.

Hierboven tippen we slechts de grootste veranderingen aan, die wereldwijd invloed hebben gehad op te ontwikkeling van webdesign en online vindbaarheid van websites. Tussendoor blijven deze technieken groeien en zich ontwikkelen, zodat wij ons telkens weer zullen aanpassen om onze websites optimaal aan te laten sluiten. 20 Jaar verder: en nog altijd in beweging. Ik zou het echt niet anders willen!