Vergeet SEO-trucjes, kies voor Holistische SEO

Vergeet SEO-trucjes, kies voor Holistische SEO

Bij Prode bouwen en optimaliseren we websites volgens de holistische SEO-filosofie. Een filosofie die wij delen met onze partner Yoast. De basisgedachte is: alles aan een website moet kloppen.

Holistisch?
Het woord ‘holistisch’ klinkt misschien wat vaag, maar wat we ermee bedoelen is simpel: voor een gebruiksvriendelijke en goed vindbare website moeten alle onderdelen van je site kloppen. Het eindresultaat (een website die je klanten oplevert) is dan veel waardevoller dan de som der delen. Ze versterken elkaar.

Maar uit welke delen bestaat een goede website dan? Dat zullen we je zo vertellen. Eerst nog even een misverstand over zoekmachineoptimalisatie de wereld uit helpen, namelijk: zoekmachineoptimalisatie is geen trucje meer! Maar wat is het dan wel?

Vergeet SEO-trucjes
Wanneer je 5 verschillende SEO-specialisten vraagt hoe je een website het beste kan optimaliseren dan krijg je 5 verschillende antwoorden. Er is namelijk geen specifiek trucje dat altijd en voor elke website werkt. Daarvoor verandert Google zijn algoritmes te vaak, wel 100 keer per jaar. Google kijkt voortdurend naar wat er op dat moment speelt en past zich telkens aan.

Een SEO-trucje dat gisteren nog werkte, werkt morgen misschien niet meer. Altijd hoog ranken in Google vraagt om een goeddoordachte strategie op alle facetten van je online aanwezigheid. Het zit hem niet alleen in de hoeveelheid trefwoorden die je gebruikt en hoe vaak je content op je site plaatst. Het heeft ook te maken met de techniek, de gebruikerservaring (UX) en de veiligheid van je site. Wanneer je deze zaken goed voor elkaar hebt, is je website ‘als vanzelf’ superaantrekkelijk voor je klanten én voor Google.

De 6 onderdelen van holistische SEO
Oké, de kern van goede optimalisatie is dus dat je gewoon een geweldige website moet maken. Hiervoor ga je aan de slag met de verschillende onderdelen van holistische SEO, of te wel ‘whole’istic SEO. We zetten de 6 onderdelen hieronder voor je op een rij:

  1. Technische optimalisatie
  2. Goede gebruikerservaring
  3. Goede content
  4. Veiligheid van je website
  5. Snelheid van je website
  6. Online aanwezigheid
  1. Technische optimalisatie
    Google kijkt naar de code van je website. Bij Prode houden we ons aan een lange lijst met regels zodat de technische kant van de site is afgestemd Google. De juiste code, op de juiste manier ingevoerd en op de juiste plek. Wist je dat wij websites die online gaan checken op minstens 120 punten?
  1. Goede gebruikerservaring
    Dit is een breed begrip en heeft alles te maken met de indruk die je bij je bezoeker achterlaat. Dat begint met de eerste indruk. Je bezoeker wil meteen zien of jouw website hem gaat bieden waarvoor hij komt. Duidelijke pagina’s met een verzorgde vormgeving en een makkelijk te begrijpen menustructuur vormen de basis van een uitstraling die vertrouwen wekt.Vraag je af wat je bezoeker nodig heeft. Wat hij op je website komt doen. En zorg er dan voor dat hij dat makkelijk kan vinden. Neem hem als het ware bij de hand en leidt hem via de informatie waar hij voor kwam naar de plek waar jij hem wilt hebben. Bijvoorbeeld je bestelpagina, je contactformulier of je e-book.Als je bezoeker denkt: ‘wat een fijne site is dit!’ is je missie gebruikerservaring geslaagd.
  1. Goede content
    Zonder content besta je niet op internet, zeker niet wanneer je (veel) concurrentie hebt. Hoe meer relevante en strategische content je bijdraagt, hoe meer autoriteit je op Google krijgt. Want als je informatie deelt die relevant is en dus gedeeld wordt door je lezers, zien zowel Google als je lezers je als expert op je vakgebied.Hier bij is niet alleen van belang wat je schrijft, maar ook hoeveel je schrijft. In een eerder artikel schreven we al eens over webteksten die werken. Onze zoekwoordenanalyse kan je helpen met de start van je optimalisatie. Het geeft je direct inzicht in welke zoekwoorden wel en niet voor je werken en hoe je ze kunt verwerken in je website.Vergeet niet dat het optimaliseren van je content blijvend aandacht vraagt. Het is geen eenmalige actie, je moet het bijhouden. Zoals we al zeiden verandert Google voortdurend zijn algoritmes en moet je morgen herzien wat vandaag nog werkte.
  1. Veiligheid van je website
    Gebruik geen algemene gebruikersnaam en kies een sterk wachtwoord voor het CMS van je website. Dat klinkt als een open deur, maar het is echt belangrijk. Bij Prode maakt veiligheid deel uit van ons onderhoudscontract zodat we de total cost of ownership van je website kunnen waarborgen. Je website kan dan jarenlang mee als het om de techniek gaat.Verder installeren we bijvoorbeeld de Sucuri plugin om de website veilig  te houden. Deze plugin blokkeert ongewenste inlogmogelijkheden, scant op virussen en biedt firewall mogelijkheden.Ook kunnen we op verzoek een SSL-certificaat installeren op een domeinnaam voor een goede SSL-versleuteling. Dit draagt bij aan het vertrouwen: bezoekers kunnen zien dat de gegevens die ze op de site achterlaten niet onderschept kunnen worden.
  1. Snelheid van je website
    De snelheid van je site wordt bepaald door veel verschillende elementen. Denk hierbij aan waar de site gehost is, hoe groot je geüploade afbeeldingen zijn en hoe zwaar de scripts en functionaliteiten zijn. Met de juiste instellingen wordt je website een stuk sneller. Bij de sites die wij bouwen zorgen we ervoor dat ook de snelheid van de elementen en afbeeldingen die je later zelf toevoegt wordt geoptimaliseerd. Daarnaast zijn onze servers geoptimaliseerd voor WordPress. In combinatie met de WP Rocket plugin voor WordPress die we installeren, krijg je een supersnelle website.
  1. Online aanwezigheid
    Tot zover de techniek en de inhoud. Als je dat voor elkaar hebt, is je website klaar om gedeeld en gezien te worden. Een enorm belangrijk aspect voor je ranking in Google. Zorg ervoor dat er online over je wordt gepraat. Als niemand iets over je zegt of deelt, hoe kan Google dan denken dat jouw website de moeite waard is? Sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Maar ook startpagina’s, brancheverenigingen, (relevante) verzamelpagina’s, forums en blogs. Deel hierop je blogartikelen, beantwoord inhoudelijke vragen en verwijs naar je website, zorg ervoor dat andere website naar jouw site linken. Kortom, wees zichtbaar voor je doelgroepen, dan ziet Google je ook!