Verleid je klant

Verleid je klant

Weten jouw klanten al van jouw bestaan af? Of zoek je naar mogelijkheden om ze te bereiken? In de race naar het bereiken van je doelgroep, is email-marketing een effectieve manier. Lees hier hoe jij de bezoekers van je website kunt verleiden om klant te worden.

Email-marketing

Met email-marketing kun je potentiële klanten steeds opnieuw voorzien van informatie die op hen is afgestemd. Door in elke fase van de klantreis (buyer journey) aan te sluiten bij de behoefte van je bezoeker, is de kans groot dat die actie blijft ondernemen (conversies) en uiteindelijk jouw klant wordt. In marketingtermen heet dit een lead nurturing campagne.

Lead nurturing campagne

Het mooie van de lead nurturing campagne is dat je dit automatisch kunt doen. Na de eerste conversie – je potentiële klant voert bijvoorbeeld zijn of haar emailadres in om een whitepaper te downloaden – kun je hele gerichte emails gaan sturen. In die emails verleid je de lezer telkens weer om verder te lezen en actie te ondernemen. Dat kan natuurlijk alleen met boeiende content over dat ene onderwerp waar je bezoeker interesse in heeft.

Tips voor je marketing campagne

Er gaat best veel tijd zitten in een goede marketing campagne. Vandaar dat we hier wat tips geven hoe je dit het beste kunt aanpakken.

  • Inventariseer welke content je al hebt. Dit kunnen nieuwsberichten zijn, white papers, brochures, productbeschrijvingen, handleidingen of andere geschreven teksten.
  • Verdeel de teksten over de fases van de klantreis (zie hierna).
  • Bepaal per fase of je voldoende teksten hebt en of deze geschikt zijn voor het doel dat je ermee wilt bereiken (zie hierna).
  • Schrijf of herschrijf de teksten en laat deze goed op elkaar aansluiten. Voor de lezers zullen de teksten dan een logisch vervolg hebben met als uiteindelijke doel: lezers verleiden om klant te worden.

Fases van de klantreis

Weet jij nog wat de fases van de klantreis zijn? Want dan weet je welke informatie de bezoekers willen ontvangen. We helpen je even op weg:

Bewustworden bezoekers willen informatie over topics die passen bij jouw producten of diensten gratis whitepapers, tips, checklists, video’s
Overweging bezoekers vergelijken producten, diensten en organisaties tevreden klanten willen feedback geven en worden ambassadeurs
Actie bezoekers weten wat ze willen en gaan (bijna) over tot koop of contactaanvraag gratis adviesgesprek, demo’s, offerte, korting, urgentie opwekken
Klantentrouw tevreden klanten willen feedback geven en worden ambassadeurs mogelijkheid geven voor feedback, ervaringen delen, klantbeoordelingen tonen, gerichte acties en content

Doel

Een hele belangrijke stap in je campagne is het bepalen van je doel per fase. Want alleen zo kun je je campagne bijsturen. Hoeveel mensen (in %) moeten jouw mail openen? Verder kun je doelen stellen voor het aantal mensen dat daarna doorklikt naar je website, een video bekijkt, artikelen in de winkelkar stopt et cetera. Met als belangrijkste doel natuurlijk het aantal mensen dat daadwerkelijk klant wordt of contact opneemt. Bedenk ook wat je kunt doen als je je doel(en) niet bereikt.

Bovenstaand verhaal is natuurlijk email-marketing in een notendop. Wil je weten hoe jouw email-marketing eruit kan zien? Of wil je een marketing campagne door ons laten uitvoeren? Neem dan zo contact met ons op. We helpen je graag!