Tips voor het beginnen van een webwinkel

07-06-17 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Tips voor het beginnen van een webwinkel

Ok je wilt een webwinkel beginnen, dan is het wellicht handig eerst nog eens na te denken over hoe je dit moet aanpakken want de concurrentie is groot. Er zijn (op het moment van dit schrijven) zo’n 70.000 webwinkels alleen al in Nederland. Voor die 70.000 webwinkels worden allerlei soorten software gebruikt en over al die software valt wat te vertellen. Maar welke software je ook gebruikt er zijn een aantal essentiële ingrediënten om je shop succesvol te maken:

Professioneel & responsive ontwerp

Wij zien het maar al te vaak; webshops die door creatieve amateurs worden vormgegeven om kosten te drukken. In onze ogen de grootste fout die gemaakt kan worden. Waarom? Nou dat is eigenlijk heel simpel, stel jezelf maar eens de vraag of je zelf iets zou bestellen bij een webwinkel die er niet professioneel en overzichtelijk uitziet? Je weet dan snel genoeg dat die webshop zelf in elkaar geknutseld is en je vertrouwen daalt daardoor.  Het is haast te gemakkelijk om te zeggen dat je daarvoor bij ons moet zijn, maar dat doe ik dan toch maar J. Wij bouwen professionele webshops met Woocommerce in WordPress en zorgen ervoor dat het qua uiterlijk niets te kort komt. Ook zorgen we ervoor dat de website meeschaalt met het apparaat waarmee gekeken wordt (tablet, smartphone). Webwinkels die dat goed doen, gaan het winnen de komende tijd van de sites die dat niet goed doen.

Informatie, informatie, informatie

Een serieuze potentiele koper wil alle relevante informatie over een product dat mogelijk is. Hoewel je snel geneigd bent te denken dat veel tekst niet nodig is, is het dat juist wel, voor diegene die echt geïnteresseerd is. Maar liefst 50% van je bezoekers met de intentie om te kopen haakt af omdat er niet genoeg informatie is. Dat is gewoonweg zonde.

Fotografie

Bij het maken van je foto’s is het echt van belang dat professionaliteit van de foto’s afdruipt. Probeer er dus altijd voor te zorgen dat je belichting goed is en dat je niet per ongeluk een stuk van die keukentafel erbij op krijgt. Zorg er ook voor dat je van zoveel mogelijk hoeken een foto maakt, want beeld verkoopt. Je klant wil namelijk alles zien van wat hij of zij koopt, net alsof ze in de winkel zijn. Bijvoorbeeld; als ik een tas wil kopen wil ik ook de binnenkant zien. Wees dus niet zuinig met je afbeeldingen. Oh en zet ze ook niet te klein in de winkel!

Duidelijk vindbare producten

Je navigatie is van groot belang, vaak hebben de bezoekers op je site een duidelijk idee waar ze naar op zoek zijn, voor hun moet het product dat ze zoeken dus ook via een logische weg, zo snel mogelijk, vindbaar zijn. Het is dus belangrijk dat je navigatiestructuur op orde is, maar nog belangrijker, dat je een goede zoekfunctie hebt die werkt!

Wees open en eerlijk

Laat zien wie je bent (liefst met foto), waar je gevestigd zit en hoe je bereikbaar bent. Want zeg nou zelf, zou je graag je geld achterlaten bij een winkel waarvan je niet weet hoe je deze kan bereiken?

Klantenservice

Een duidelijk klantenservice is van belang. Als het voor mij niet duidelijk is wanneer ik het product kan verwachten, of hoe ik deze moet retourneren, haak ik op het allerlaatste moment alsnog af. Ik weet immers niet zeker of het wel voorradig is en hoe lang ik moet wachten. Ik weet ook dat ik het product hoogst waarschijnlijk elders kan vinden, in een shop waar die informatie wel duidelijk aangegeven staat. Dus zoek ik liever verder om het zekere voor het onzekere te nemen. Als ik eenmaal weg ben kom ik hoogst waarschijnlijk ook niet meer terug. Neem als voorbeeld de coolblue webshops! Bij elk product wordt duidelijk aangegeven of het voorradig is en hoe lang de levertijd is.

Reviews

Tegenwoordig willen we weten wat anderen van een product vinden. We zijn niet meer gevoelig voor een verkooppraatje. Jouw verkopers zijn nu je klanten die hun ervaringen delen. Vraag ze om die ervaring! Lastige hiervan is dat we ondertussen ook wel door hebben dat dit niet helemaal objectief meer is want we beheren immers zelf die reacties. Er zijn goede onafhankelijke sites die jou en jouw producten objectief kunnen beoordelen. Het kan lonen hier gebruik van te maken.

Kortingen

Tja, het zal geen verrassing zijn; uit onderzoek blijkt dat de 3 redenen om te kopen bij een winkel ten eerste de prijs van het product is (68%), ten tweede de korting is die er gegeven wordt (55%) en het niet rekenen van verzendkosten (55%). Het loont dus echt om kortingen te geven, dit levert niet alleen meer succes op bij de eerste bestelling maar de kans op terugkerende klanten wordt ook verhoogd.

Wij wensen je veel succes met het opbouwen van je webshop en als je ons nodig hebt weet je ons te vinden!

Terug naar het overzicht