Je website is af, tijd voor online marketing!

19-01-17 - - geschreven door: Barbera Koopsen
Je website is af, tijd voor online marketing!

Supertrots ben je. Het was een flinke klus, maar nu staat je nieuwe website online en kun je tevreden achterover leunen in je stoel. Nippend aan je koffie wacht je op de eerste klant die zich via jouw site meldt. Helaas… Zo simpel is het niet.

Als je website online gaat, begint het eigenlijk pas. Het is de start, de basis van je online marketing. In dit artikel leggen we uit wat online marketing is en hoe het potentiële klanten naar je website trekt. Uiteraard kun je er zelf mee aan de slag. Heb je daar geen tijd voor dan kunnen wij het van je overnemen.

Je nieuwe website en Google

Als je site online gaat, dan ben je niet direct goed vindbaar. Dit kost tijd. Google heeft tijd nodig om je pagina’s te ranken. Het allerbelangrijkste hierbij is dat er online ‘over je wordt gepraat’. Hiermee bedoelen we vooral dat er via verschillende kanalen naar je site wordt gelinkt. Dit kan via sociale media, nieuwsbrieven met linkjes, advertenties of links vanaf andere websites. Bij Prode staan we voor organische vindbaarheid. Dit betekent dat je website hoog rankt in Google dankzij een slim ontwerp, goede techniek en relevante content. Advertenties (Adwords) kunnen hierin ondersteunen, maar mogen niet de basis van je traffic zijn. Organische vindbaarheid kun je verder vormgeven met online marketing.

Online marketing

Eigenlijk is online marketing niets anders dan het realiseren van je marketingdoelstellingen met behulp van internet. Dit kun je enorm breed trekken. Bij Prode richten we ons op de onderdelen die het beste resultaat geven:

  • Geoptimaliseerde teksten (SEO)
  • Social Media
  • Nieuwsbrieven
  • Google Analytics
  • Linkbuilding
  • Free publicity en Adwords
  • En als extraatje: HTTPS

Geoptimaliseerde teksten (SEO)

Met kwalitatief én kwantitatief goede content vergroot je de organische vindbaarheid van je website. Pagina’s waarin je uitleg geeft over je producten of diensten vormen de basis. Hierin verwerk je zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast dragen inhoudelijk artikelen (blogs) die je koppelt aan je website enorm bij aan je vindbaarheid.

Onze zoekwoordenanalyse kan je helpen met de start van je optimalisatie. Het geeft je direct inzicht in welke zoekwoorden wel en niet voor je werken en hoe je ze kunt verwerken in je website. Vergeet niet dat het optimaliseren van je content blijvend aandacht vraagt. Het is geen eenmalige actie, je moet het bijhouden. Lees ook https://www.prode.nl/webteksten-die-werken/

Social Media

Sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn ideaal om relatief goedkoop je online positie te versterken. Met een aantal updates per week zorg je ervoor dat mensen over je praten, je artikelen of aanbieding delen en zo doorklikken naar je website. Je bouwt er een netwerk van volgers mee op die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Het is handig om een plan te maken: welke sociale media zet je in, wat ga je posten, met welke regelmaat en wie is verantwoordelijk voor het reageren op updates?

Nieuwsbrieven

Potentiële en bestaande klanten kun je eenvoudig betrokken houden via nieuwsbrieven. Je brengt jezelf dan geregeld onder de aandacht met aanvullende informatie over je producten, tips, aanbiedingen en wetenswaardigheden over je bedrijf. Bij Prode werken we graag met MailChimp. Deze tool kun je koppelen aan je website waarna bezoekers zich eenvoudig kunnen inschrijven op de mailinglijst. Wij kunnen een account voor je aanmaken, de instellingen in orde maken en de vormgeving klaarzetten. Vervolgens kun je zelf nieuwsbrieven aanmaken en versturen, of je laat dit ook aan ons over.

Google Analytics

Hiermee kun je wekelijks of maandelijks zien waar je bezoekers vandaan komen, waar ze op klikken en wanneer ze weg gaan. Zo wordt ook duidelijk in hoeverre je traffic profiteert van je inspanningen op social media, je nieuwsbrieven en persberichten. Wat werkt en wat werkt niet? Op basis daarvan kun je je website verder optimaliseren. Lees meer over Google Analytics op https://www.prode.nl/is-website-effectief-check-google-analytics/

Linkbuilding

Met linkbuilding zorg je ervoor dat jouw website op andere websites genoemd wordt. Heeft je website veel inkomende links die bezoekers naar je site trekt, dan ziet Google je als autoriteit. We raden je af om links te ruilen of kopen, dit kan juist zorgen voor een lagere page rank. Eerder schreven we dit artikel over linkbuilding: https://www.prode.nl/linkbuilding-hoe-werkt/.

Free publicity en Adwords

Je bedrijf onder de aandacht brengen kan zowel gratis via ‘free publicity’ als betaald via Google Adwords.

Bij free publicity probeer je in bladen, op andere websites, in kranten of zelfs op tv te komen. Dit kan via het uitsturen van persberichten als je iets nieuwswaardigs te melden hebt. Het kan ook via het schrijven van gastblogs. Dit stimuleert je vindbaarheid enorm. Vooral als je artikel op een grote website geplaatst wordt met een link naar jouw site. Prode werkt samen met een lokale partij die gespecialiseerd is in free publicity.

Via Google Adwords kun je als bedrijf advertenties laten zien wanneer iemand zoekt op een door jou gekozen zoekwoord. Je betaalt als iemand via de advertentie doorklikt naar jouw website. Het is een mooie stimulans om tijdelijk meer traffic op je site te krijgen. Lees meer over Adwords op https://www.prode.nl/google-adwords. Geen tijd om een campagne op te starten? We werken samen met een bureau dat je Adwords campagne kan instellen voor jouw bedrijf.

HTTPS

Met een slotje op je domein weet je bezoeker dat de gegevens die hij achterlaat op je website veilig zijn. Zo’n SSL-beveiligingscertificaat zorgt ervoor dat je betrouwbaar overkomt en dat is met name voor webshops belangrijk. Daarnaast laat Google dit certificaat meewegen in de ranking.

Vindbaarheid lange termijn & korte termijn

Alle bovengenoemde adviezen zijn met name voor een goede organische ranking op lange termijn. Je komt dan hoog in Google omdat je site kwalitatief aansluit bij wat mensen zoeken. Bij nieuwe websites kan het maanden duren voordat dit tot resultaat leidt. Voor de korte termijn is een Adwords campagne dan ideaal ter overbrugging en ter ondersteuning van je overige online marketingactiviteiten.

Online marketing uitbesteden

Zoals gezegd kan Prode je online marketing overnemen. We hebben naast onze eigen expertise een aantal vaste partners met elk hun eigen specialiteit. Dit maakt het mogelijk dat wij het van a tot z voor je regelen en je er verder geen omkijken meer naar hebt. Uiteraard stemmen we dit op maat af, rekening houdend met jouw wensen en marketingbudget. Bel voor meer informatie met Sander Koopsen via 024-663 6149.

Terug naar het overzicht