Analytics-termen uitgelegd

31-05-17 - - geschreven door: Rianne van Houts
Analytics-termen uitgelegd

Je website is klaar, en dan? Voor veel bedrijven is de website hun online visitekaartje. Maar online communicatie vraagt om actie. Er moet wel iets met het visitekaartje gedaan worden. Een online hulpmiddel om je website te monitoren is Google Analytics. Via Google Analytics zie je precies wat bezoekers allemaal op je website doen. Analytics geeft informatie over wie je bezoekers zijn, via welk kanaal je bezoekers op je website terechtkomen, hoe bezoekers door je website klikken en, niet geheel onbelangrijk, welke conversies je website oplevert.

Wat kun je met Analytics?

Met de informatie die je uit Analytics haalt, kun je een website bijsturen. Bijvoorbeeld door op een pagina waarop veel mensen de site verlaten een call-to-action-button te plaatsen. Of door in te spelen op het zoekgedrag van de bezoekers met relevante informatie. Zo haal je het maximale uit je website. In feite ben je dus nooit klaar met je website. Maar hoe werkt Analytics nu precies? Er zijn zoveel statistieken te zien dat je door de bomen het bos niet meer ziet. We geven je graag een zetje in de goede richting en leggen de meest voorkomende termen in Analytics even uit:

Gebruikers

Een gebruiker is een unieke bezoeker van je website. De unieke bezoeker heeft in een bepaalde periode minimaal één keer je website bezocht. Een voorbeeld: Je website wordt op woensdag door bezoeker A bezocht. Hij bekijkt daarbij 4 pagina’s. Vrijdag komt bezoeker A weer terug op je site, maar bekijkt dan 2 pagina’s. Bezoeker A wordt in Analytics gemeten als één unieke bezoeker.

Sessies

Het aantal sessies is het aantal bezoeken van de gebruiker. Wanneer bezoeker A op woensdag en vrijdag een bezoek brengt aan de site, heeft bezoeker A dus 2 sessies afgelegd.

Paginaweergaven

Het aantal paginaweergaven geeft aan hoeveel pagina’s er zijn weergegeven. Bezoeker A heeft op woensdag 4 pagina’s bekeken en op vrijdag 2 pagina’s. Het aantal paginaweergaven komt dan dus uit op 6. Ook als iemand je site bekijkt en een keer op refresh klikt, wordt dit geteld als een extra paginaweergave, dus 2 paginaweergaven.

Bron

De bron is de herkomst van de gebruiker, oftewel het kanaal dat de gebruiker naar jouw site heeft geleid. Een bron kan bijvoorbeeld een zoekmachine zijn, zoals Google, een socialmediakanaal, zoals Facebook, of een domein (andere website) die naar jouw site verwijst.

Medium

Het medium is de categorie van de bron. We maken onderscheid in:

  • Zoekmachines, zoals Google. Via zoekmachines kunnen bezoekers op verschillende manieren zoeken:
    • Organic search: mensen kunnen via organisch zoekverkeer op je website terechtkomen (organic), oftewel via niet-betaalde zoekresultaten in de zoekmachines.
    • Adwords: betaald zoekverkeer, zoals advertenties, leiden ook bezoekers naar je site. Je betaalt dan als adverteerder meestal per klik (cpc: cost per click).
  • Domeinen: doorverwijzingen (referral) via andere sites. Op website B staat bijvoorbeeld een link naar jouw website. Wanneer een bezoeker op website B is en hij klikt op de link naar jouw website dan wordt dit als een referral gezien.
  • Social media: het medium dat bezoekers doorverwijst naar je website kan ook social zijn, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn.
  • Direct verkeer, oftewel het aantal bezoekers dat volgens Analytics direct naar je website is gegaan door eenvoudigweg de url in te typen in hun internetbrowser.

Kanalen

Onder ‘acquisitie-alle verkeer’ vind je het submenu ‘kanalen’. Bij kanalen zie je via welk medium de bezoekers op je site komen.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de bezoeken niet meer dan één pagina van de site bekeken hebben en daarna is afgehaakt. Dit kan komen doordat de betreffende pagina niet aantrekkelijk genoeg is om te lezen of niet doorverwijst naar andere pagina’s. Toch hoeft een bounce niet slecht te zijn. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld via Google zoekt naar ‘contact Prode’, zal de pagina https://www.prode.nl/contact/ in de zoekresultaten getoond worden. Als de bezoeker op deze link klikt, vindt hij de contactgegevens die hij nodig heeft. Daarna zal hij de website weer verlaten. De kans is groot dat de bezoeker contact opneemt. Echter, dit bezoek wordt wel als een bounce gezien door Analytics.

Not provided

Wanneer een gebruiker ingelogd is op zijn Google-account, dan worden de zoektermen van deze gebruiker niet in Google Analytics getoond. Ook als een gebruiker is ingelogd op een van de andere tools van Google (Google+, Analytics, Webmaster Tools) wordt het zoekgedrag niet vastgelegd. Deze ingelogde bezoeker maakt namelijk gebruik van de zoekfunctie van Google via een beveiligde verbinding (https). Van ingelogde bezoekers krijg je dus niet de zoekterm te zien waarop gezocht is. In plaats daarvan komt er ‘not provided’ te staan.

Not set

De term ‘Not set’ wordt bij organic keywords gebruikt om aan te geven dat de gegevens die er hadden moeten staan, verloren zijn gegaan. Het kan om een technische fout gaan of door beveiliging.

Terug naar het overzicht