Google Analytics kanalen uitgelegd

25-10-19 - - geschreven door: admin
Google Analytics kanalen uitgelegd

Wil jij ook graag weten waar de meeste bezoekers van je website vandaan komen? En dan doelen we niet op de plaats of regio waar de bezoeker zich
bevindt. Maar via welk kanaal je website bezocht wordt. Google Analytics maakt onderscheid in kanalen, hieronder de meest voorkomende:

  • Direct
  • Organic search
  • Social
  • Referral
  • Paid Search

Met deze gegevens kan jij zien hoe je bezoekers je website vinden. We lichtten de kanalen graag voor je uit. In Analytics kan je de kanalen vinden onder Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen.

Direct

Dit is verkeer dat op je website komt zonder dat Google Analytics de bron kan opsporen. Dit is bijvoorbeeld zo wanneer mensen zelf de URL intypen of vanuit een mailprogramma een linkje aanklikken.

Organic Search

Het (gratis) verkeer via zoekmachines. Meestal via Google, maar er kan bijvoorbeeld ook verkeer binnenkomen via Bing. Zijn er veel organische bezoekers, dan sta je waarschijnlijk op een nette positie in de zoekresultaten van Google. Wanneer het aantal organische bezoekers laag is kan het goed zijn om extra aandacht aan je content te geven. Dit kan door je teksten te optimaliseren op een relevante zoekterm en door extra (geoptimaliseerde) content te creëren.

Social

social media - ProdeHier zie je het verkeer dat via Social Media op je website is gekomen. Ben je actief bezig met Social mediacampagnes, dan zal je in de cijfers bij Social terugzien welk effect dat heeft gehad. Zijn er veel bezoekers via Social naar je website doorgeklikt? Dan ben je goed bezig. Maar ook als er weinig bezoekers via Social op je site zijn gekomen kan je met deze informatie verder. De campagnes bereiken niet het gewenste resultaat, dus moet er actie ondernomen worden.

Referral

Referrals zijn verwijzingen door andere websites. Wanneer op een andere website een link naar jouw website staat, kan de bezoeker doorklikken naar jouw website. Eigenlijk moet je het zien als een soort van mini-advertentie. Hoeveel mensen via referral op je site komen hangt af van het aantal linkjes op andere sites. Maar ook van het aantal bezoekers van die betreffende sites. Het doorklikken naar je site is echter niet het enige belangrijke van referrals. Hoe meer (relevante) linkjes naar jouw website, des te hogere waarde geeft Google aan jouw website. En dat is weer van belang voor de ranking van je website. Hoe hoger je rankt des te meer kans er is dat er mensen naar je website doorklikken wat zorgt voor een hoger aantal Organic Search.

Paid Search

Dit zijn het aantal bezoeken die via betaalde campagnes komen van Google AdWords. Goed om in de gaten te houden hoe het met het aantal bezoekers gaat en of de campagne zijn vruchten afwerpt.

Aandacht voor elk kanaal

Het mag je nu duidelijk zijn dat het belangrijk is om niet alleen naar het totaal aantal bezoekers op je site te kijken. Elk kanaal verdient je aandacht. Want wanneer je bezig bent met SEO (zoekmachine optimalisatie) dan is het goed om het verkeer van Organic Search in de gaten te houden. Ben je echter heel actief op Social Media dan is het belangrijk om te weten of dat een positief effect heeft op het aantal website bezoeken. Wil je nu meteen het verkeer op je diverse kanalen bekijken? Ga dan naar Google Analytics – Acquisitie – Kanalen. Vergeet niet rechtsboven de periode in te voeren waarvan je de gegevens wilt zien.